Glutenfri oksesmåsteik med ertepuré

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Gryter, Middag, Oppskrifter, Storfe

Nydelig oksesmåsteikmiddag. Noen kaller det også sosekjøtt, eller kjøtt i mørke. Vanligvis ville jeg brukt høyrygg til dette, men fant noe utrolig flott kjøtt av rundstek. Siden jeg lager denne glutenfri vender jeg ikke kjøttet i mel før jeg steker det. Jeg jevner heller ut kraften på slutten med maizena.

Du trenger

(til 4 personer)

1 kg høyrygg eller annet benfri oksekjøtt

salt

kvernet pepper

4 stk løk, store

5 dl oksekraft, eller buljong. (Les om den er glutenfri)

1 stk laurbærblad

1 kvast timian, frisk

smør, til steking

Maizena og vann

Fremgangsmåte

Skjær kjøttet i grove biter/terninger.
Krydre kjøttet med salt og kvernet pepper. Om du ikke vil lage den glutenfri, vender du den også i hvetemel her.
Skrell og del løken i grove båter.
Brun kjøttet godt i en varm stekepanne. Vær gjerne litt raus med smøret. Stek i flere omganger og legg det brunede kjøttet over i en passende gryte etter hvert som det er ferdig brunet. Kok gjerne ut pannen med en skvett vann eller litt av kraften mellom hver bruning, og hell det over kjøttet i gryten.

Fortsett med løken når alt kjøttet er brunet. Stek løken i smør til løken begynner å få farge og mykner noe. Ha løken over i gryten med kjøttet.

Tilsett laurbærblad og timian og tilsett kraft til det så vidt dekker kjøttet.

Kok opp og la det hele småputre under lokk i cirka 2-2,5 time etter hvilket kjøtt du bruker, eller til kjøttet er helt mørt. Dette kjøttet tok kun 1.5 time.

Jevn med litt maizena og vann eller maizena brun (den har du rett i gryta uten å blande med vann)

Juster smaken med salt og pepper hvis nødvendig. Bruk sukker kulør om du vil ha litt mørkere farge.

Dryss over litt hakket persille ved servering.
Jeg har også lagd en ertepuré som tilbehør. Her bruker jeg frosne erter fra FirstPrice. Har de i en kasserolle med 0.5 dl fløte, 1 ts sukker, 0.5 ts salt, 0.5 ts pepper og tørket chili krydder etter ønske.
Dette kokes opp og kjøres med stavmikser.
Ellers serverer jeg med kokte poteter og tyttebærsyltetøy
3 kommentarer

3 thoughts on “Glutenfri oksesmåsteik med ertepuré

  1. Nydelig mat! 😀👍
    Man kan også lage brunsaus-jevning med havremel, den smaker som vanlig brun saus.
    Her blir det wok til middag, med kylling. Og ungdomman vil ha nudler til, så da blir det det.. æ liker best ris til 😄
    Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *