Saftig Appelsinkake

Categories Baking, Dessert, Kaker, Oppskrifter

En fantastisk god kake som passer til de fleste anledninger. Deilig appelsinjuice gjør denne dekorative kaken skikkelig saftig. Og med en nydelig appelsin glaze blir dette fort en favoritt rundt kakebordet. Bare prøv selv da vel.

Du trenger

Appelsinkake:

260 g hvetemel

2 stk. egg

220 g sukker

1 dl rapsolje

2 tsk vaniljesukker

2 dl appelsinjuice

1 ½ tsk bakepulver

1 stk. appelsin, skallet

¾ dl yoghurt naturell

½ tsk salt

Tips💡

Tilsett 0,5 ts ingefær og/eller litt muskat i røren for ekstra smak.

Glaze:

1 dl appelsinjuice

100 g sukker

½ tsk vaniljeessens (kan sløyfes)

Slik gjør du det

Forvarm ovnen til 175 °C.

Kle bunnen i en springform på ca 24 cm med bakepapir og smør sidene av formen med nøytral olje.

Riv skallet av en appelsin. Kutt av topp og bunn og skjær bort skallet. Skjær skiver gjennom ekvator. Disse kan du spare til pynt.

Pisk egg, sukker, vaniljesukker og revet appelsinskall i 5 min med en miksmaster.

Pisk inn oljen, bruk ca. 1 min på dette.

Bland inn yoghurt på lav hastighet, deretter appelsinjuicen litt og litt.

Sikt mel, salt og bakepulver og bland forsiktig til en jevn røre. Ikke rør mer enn nødvendig.

Hell røren i springformen.

Sett kaken i ovn. Etter 35 minutter tar du ut kaken og pynter med appelsinskiver på toppen.

Stek kaken videre i 10 minutter til.

La kaka avkjøle imens du lager glaze

Glaze

Ha appelsinjuice og sukker i en kjele og kok opp. Rør til sukkeret er oppløst og du har en tykk konsistens. Du kan også tilsette litt likør eller vaniljeessens for ekstra smak. Det tar noen minutter å koke den inn så den tykner, ikke avkjøl den for mye før du har den over kaka.

Da er det bare å servere denne nydelige kaken. Jeg har lagt noen appelsinbåter og sitronmelisse rund bare for syns skyld. Jeg lagde denne til en 66 årsdag.

5 kommentarer

5 thoughts on “Saftig Appelsinkake

  1. Hei Tom 🙂
    Må bare si at dette er den beste matbloggen jeg noen ganger har sett/lest.
    Det på grunn av at du bruker billige produkter i matlagingen, bra i disse dyre matprisene vi er i nå, i tillegg så lager du normal mat som ikke trenger så mye dilldall for å få til.
    At man kan lage så mye av suppe/lapskausblanding viste ikke jeg. Det skal prøves ut 🙂
    Laget din Biff Strogonoff forleden og den var aldeles nydelig 🙂
    Digger First Price jeg og lurer på, er det noe du ikke kjøper av First Price, som du mener ikke er OK. Jeg for eksempel kjøper ikke rekene som ligger i fysedisken. De smakte ikke meg. (var smakløse) Klaget til First Prise og fikk gavekort på 200,- så det kan man vel være fornøyd med 🙂
    Gleder meg til nye oppskrifter fra deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *