Spareribs kokt i cola og marinert med bbq saus

Categories Grillmat, Middag, Oppskrifter

Spareribs er god mat og en av få retter du nesten bare er nødt å bruke henda istedenfor kniv og gaffel. Ofte litt grisete, så greit og ha litt tørkepapir for hånd. Dette var to spareribs jeg skjærte ut av en ribbe for noen dager siden. Du får kjøpt umarinerte på butikken også.

Disse har jeg kokt først i cola, så stekt de i ovn. Du kan selvfølgelig grille de også. Er jo det som er vanligst.

Først legger du spareribsa i en kasserolle. Hell på cola helt til du nesten dekker kjøttet. Dette lar du småkoke i 20 minutter.

Mariner ribsa i bbq saus. Her har jeg brukt Sweet Baby Rays sin bbq.

Spareribsa steker du på 200 grader i ca 20 minutter.

Som tilbehør til dette har jeg stekt litt asparges og tomat.

Hva du vil servere inntil er litt opp til deg. Vi hadde pommesfrites til, men her det både godt med stekte poteter, ris, potetmos, fløtegratinerte poteter eller bare kokte poteter. Uansett så er den viktigste ingrediensen kjærlighet.

5 kommentarer

5 thoughts on “Spareribs kokt i cola og marinert med bbq saus

  1. Det der skal jeg jammen prøve! Kjempebra tips. Har hittil bare kjøpt ferdig spare ribs som jeg elsker! Søndag spiste jeg 1/2 kg alene med hjemmelaget coleslaw til. Nam nam og takk.

  2. Spør i all min enfoldighet, når du bruker ribbe til dette – tar du av svoren eller bare deler slik du viste på et av de første bildene.
    Dette er så utrolig godt og skal prøves til sommeren, takk for oppskrift

    1. Nei, beina sitter jo på motsatt side en svoren. Kutter bare ut beina som på bilde. Resten lager jeg gryte av😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *