2 brød i form

Categories Baking, Brød

Ingenting smaker så godt som hjemmelaget brød. I denne oppskriften har jeg brukt spelt og hvetemel. Det man må huske på når man bruker spelt, er at deigen må ikke eltes like mye som du ellers ville gjort. Så her elter jeg kun 5 minutter. Jeg bruker 1.6 liters brødformer her.

Til 2 brød trenger du

450 g sammalt spelt, grov fullkorn

450 g hvetemel

6 dl vann

1 pose tørrgjær

2 ss lønnesirup, kan også bruke honning

2 ts salt

2 ts sukker

Slik gjør du

Bland alt det tørre i bollen til kjøkkenmaskinen. Ikke la gjær og salt komme i kontakt. Salt dreper gjær.

Spe med fingervarmt vann imens kjøkkenmaskinen går på lav fart. Ha også i sirup

Elt i ca. 5 minutter. Du må ikke elte disse for mye

Dekk til bollen med plastfilm og kjøkkenhåndkle. La heve i ca. 45 minutter

Ha deigen på benken og kna den litt

Del opp i to like emner

Rull ut to brød som du har i smurte brødformer

La etterheve under kjøkkenhåndkle i 20-30 minutter

Jeg snitter de litt med en skarp kniv før de går i ovnen.

Stekes på nederste rille 225 grader i 30-35 minutter

Ta brødene ut fra formene. Avkjøl på rist

41 kommentarer

41 thoughts on “2 brød i form

      1. Hvordan kan jeg ha alt det tørre i bollen uten at salt og gjær kommer i kontakt når det blandes?

        1. Det er jo minimalt i kontakt når det blandes. Poenget er at det ikke ligger oppå hverandre i bollen. De fleste har i mel, så gjær og salt til slutt. Blir det da liggende oppå hverandre imens du varmer veske for eksempel, er det ikke heldig😀

    1. Bruk sammalt hvete eller rug. Det er mengden som er viktig. Ellers kan du bruke det du har😊

    1. Spelt er nært beslektet med hvete, men har en annen glutensammensetning. Derfor tåler den ikke mye elting☺️

  1. Hei. Du skriver salt og gjær ikke må komme i kontakt med hverandre!’ Når skal vi ha i salte!!

      1. Når du da elter… får du da et salt og et søtt brød? Beklager, men det logiske hodet mitt favner ikke konsekvensen av evnt salt i en side og gjær i andre – for så å mikse ingredienser 😉

        1. De er ikke så mye i kontakt når det blandes. Her er det snakk om at du ikke heller salt og gjær oppå hverandre. Som kanskje blir liggende ett minutt eller to før du starter.

  2. Hei
    Jeg sliter med at brødene henger fast i formene, og må nok innse at slitte former fra oldemor muligens er klare for utskifting. Hvilke former anbefaler du?
    Jeg synes silikon ser snertent ut, men er veldig usikker på hva jeg bør velge.

    1. Silikonformer er greie de. Bare husk å smøre de inn i olje om du har de i oppvaskmaskin. Følger nok med bruksanvisning og tips. Ellers syns jeg svarte aluminiumsformer er gode. Slipper lett brødene om du bruker formfett.

  3. Kan jeg steke de i ildfast form da jeg ikke har tilgang på brødformer der jeg er?

  4. Hei. Følger godt med på dine oppskrifter. Akkurat nå er polarbrødene ferdig og rundstykker meg gulot på tur i ovnen. Disse to brødene med oppskrift her, kan jeg bytte hvetemelet med speltmel?

    1. Er nok lettgrov. Grov spelt er jo litt finere en sammalt hvete grov. Så 50% blir det ikke. Tipper rundt 40 ca, uten å vite nøyaktig. Ikke ofte jeg bruker spelt😀

  5. Oi da, jeg har alltid (og alltid er lenge, jeg nærmer meg 70) rørt gjæret ut i salt for å få det flytende istf å løse den opp i vann! Slik jeg lærte av min mor. Må nok slutte med det da!

  6. Hei.
    Hvor lenge holder disse brødene seg? Opplever ofte at hjemmebakte brød er tørre dagen etter😏

  7. Har ikke bakt de hær enda,men bakte gulrotbrødet ditt i går. Smakte himmelsk. Tusen takk for masse gode oppskrifter:)

  8. Er ikke to ss sukker litt mye? Skal ikke være to ts kanskje? Skjønner at man kan søte etter ønske men bare lurte på om det var en liten miss?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *