Dagens Kirkejubileums-middag

Categories Bilder, Blogg
I dag har kokkefruen og jeg lagd mat til 73 sulte kirkegengere. Om de er det da, vet ikke jeg. Det var i hvert fall jubileumsfest, 200 år syns jeg noen nevnte. Fulgte ikke helt med. Var opptatt med mitt jeg. Kokkefruen sier her at Flåbygd kirke er 200 år, så var det de feiret🤣

De ønsket Biff Stroganoff med kokte poteter og salat. Og jeg er jo ikke vanskelig å be. Stiller opp jeg, og da med verdens beste Stroganoff selvfølgelig.

Denne matreisen startet i går, med en handletur i Skien og Storcash. Min favoritt butikk i Grenland.

På kvelden var det oppkutting av det nydeligste kjøttet (rundstek) jeg noen gang har kjent på. Sjelden å få tak i slikt et nydelig kjøtt. Så det la liste for en nydelig middag. Det var 15 kg til denne gryten.

I morrest var det igang med oppkutting av champignon, løk og paprika.

Når alt var kuttet, var det bare å fylle på i kasseroller.

Fylle på med vann tomatpure og oksekraft. Så er det bare å koke i vei. Med mindre mengder gjør jeg det litt annerledes.

Når grytene hadde fått putret en time eller to, var det bare å tilsette litt jevning og crème fr. Koke opp igjen og bare holde det varmt.

Vakumpoteter ble varmet i vann og enkel grønnsalat i boller.

Jeg hadde ikke mulighet til å ta bilder under servering, og ville ikke ta av alle som var der. Kan hende de ikke likte å havne her på bloggen🤣

Bare skryt å få da, alle var vist fornøyd. Og mat var det nok av. Lagde 28 liter Stroganoff, 20 kg kokte poteter og 20 crispsalat. Det som var igjen var 3 liter Stroganoff, 3 kg potet og litt salat. Så da fikk 6 servitører også mat. Og jeg tok med litt hjem til jentungen.

Jeg spiste selv også, noe jeg ikke pleier. Og de hadde rett, den var nydelig.

3 kommentarer

3 thoughts on “Dagens Kirkejubileums-middag

  1. Det så helt nydelig ut, du er så flink! Og for et flott forsidebilde av deg på toppen av bloggen 😀

  2. Interessant at du ikkje steikjer kjøtet. Eg har også laga gryter utan å steike kjøttet og synest ikkje det smakar dårlegere enn med steikt kjøt.
    Men eg har aldri sett det i ei oppskrift.
    İkkje før no.
    Takk for ein veldig god nettstad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *