Dette er et tips jeg fant på siden “Mat fra naturen”, og jeg er ikke vanskelig å be. Jeg prøver det meste jeg.
Istedenfor vanlig eddik 5% bruker jeg hvitvinseddik. Jeg har også en med rødvinseddik. Geitramseddik kan brukes til dressinger, sauser, vinaigrette og marinade. I tillegg er denne deilig på både kaker og desserter, og selvfølgelig sylting. Har også noen hele bringebær i for og runde av blomstersmaken litt. Tipset om denne kom fra:https://jakobines.com/author/sissel/

Du trenger:

  • Blomstertopper på geitrams, med stilk. Nok til å fylle et glass. Ta gjerne en håndfull med bare blomster også
  • 4-5 Bringebær
  • Eddik. Vanlig 5%, eplecidereddik, hvitvinseddik eller rødvinseddik.
  • Sukker

Fremgangsmåte:

Legg blomstertopper tett i tett i glasset. Lur noen bringebær innimellom og topp med en håndfull blomster om du har.

Hell over eddik og sett på lokk.

La stå og trekke minimum 14 dager, gjerne i et solfylt vindu. Da vil sola hjelpe deg å trekke ut farge og smak. Snu på glasset med jevne mellomrom så eddiken blander seg godt.

Jeg lagde denne i dag, så den er ikke ferdig ennå. Grunnet til at jeg legger den ut så fort er: geitramsen har begynt å avblomstre. Så om du vil prøve dette, er kanskje om 14 dager for sent.

Når den er ferdig er neste steg:

Sil av blomstene gjennom et klede, mål opp hvor mye eddik du nå har. Det vil trolig være litt mindre enn det du fylte på, da blomst og stilk absorberer noe.

Ha eddiken i en kjele, tilsett sukker etter følgende mål: 1 dl eddik, 0,75 dl sukker. Har du 8 dl eddik, skal du tilsette 6 dl sukker.

Kok opp under omrøring. Kok på middels varme i 20 min. Skum av om nødvendig.

Fyll eddiken på sterile flasker og nyt.

Holdbar i minst ett år. Beholder fargen best ved å stå mørkt og kjølig.

3 kommentarer

3 thoughts on “Geitramseddik

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *