Havrebrød

Categories Baking, Brød

Disse brødene er kjempegod. Disse er halvgrove brød. Oppskriften holder til 2 brød i 2 literform. Da jeg skulle bake ut, fant jeg kun 1 ledig. Så måtte bruke 1 på 1.6 liter også. Det er sånt som skjer, man tilpasser seg. Litt mer deig i den store.

Ingenting slår nybakte brød vel.

 

Ingredienser

Bløtlegging

6 dl vann

300 g lettkokt havregryn

150 g sammalt hvete, fin

100 g sammalt rugmel grov

Deig 

750 g hvetemel

2 ts salt

2 ss sukker

4 dl melk

1/2 dl rapsolje

1 pk tørrgjær

Egg til pensling

Havregryn til pynt

Slik gjør du

Bland sammen havregryn, sammalt hvete, sammalt rugmel grov og vann i en bakebolle. Elt godt for hånd eller med en kjøkkenmaskin på laveste hastighet. Deigen vil være klissete. Dekk bakebollen med plast og la den stå på benken i 20 minutter.

Ha hvetemel, salt, sukker, melk, gjær og rapsolje i samme bakebolle.

Elt deigen godt. 10-15 minutter. Deigen vil fortsatt være litt klissete.

Dekk bakebollen med plast og la den stå lunt i ca. 45 minutter til deigen har blitt dobbelt så stor.

Kna deigen litt på kjøkkenbenken. Bruk litt mel på benken om deigen er veldig klissete.

Del deigen i to like store emner.

Form avlange brød.

Pensle brødene med sammenvispet egg.

Rull dem i havregryn og lag forsiktig ett eller flere snitt med en skarp kniv.
Legg brødene i to smurte 2-liters brødformer. Dekk formene med et klede, og sett dem på et lunt sted til de har hevet til dobbel størrelse.

Stek brødene på en rist nederst i ovnen ved 220 °C i ca. 45 minutter.

Avkjøl på rist.

17 kommentarer

17 thoughts on “Havrebrød

  1. Eg er svært glad i grove brød jo grovere dess bedre, men dette brødet var heilt fantastisk godt. hadde i halvparten m gjær og lot det heve i 10 timer! Himmelsk frokost i dag! No står grytebrød et til etterheving. Mange av dine oppskrifter skal prøves det er sikkert❣️ Tusen takk!

  2. Skal vann, melk varmes opp ? Jeg har bakt andre oppskrifter fra deg, men ikke med melk.

  3. Veldig godt brød – men opplevde at det smulet seg når jeg smurte på smør. Har du et godt råd slik at skivene forblir hele?

  4. Hei
    Bruker du varmluft når du steker brød ? Tusen takk for gode oppskrifter, når det gjelder brød så er havrebrød blitt favoritt her hos oss.

    1. Hei
      Jeg bruker som regel bare over/under. Blir brøda litt lys, setter jeg på varmluft på slutten😀

  5. Disse vil jeg veldig gjerne prøve og få bakt, men hvilke melk har du brukt? Hadde vært fint om det var spesifisert i oppskriften 🙂

    1. Hei
      Jeg bruker den blå lettmelka, men det har ikke så mye å si hvilken melk du bruker. Derfor det ikke står spesifisert.

      1. Ok, da tror jeg at jeg bruker lettmelk, siden jeg aldri har ekstra lettmelk i hus. Tusen takk for raskt svar, disse skal bakes neste uke 🙂

  6. Hei
    Når eg har deiga i same bakebollen, altså oppi og blandast med på den 1.deiga/bløtlegging, klarer nesten ikkje kjøkkenmaskin å kna deigen saman. Har ei svært god maskin som skal tolke 6,1 liter. So eg Turde ikkje kna desse to deigene saman.
    Har du eit tips?
    .

    1. Den maskinen jeg brukte her er svak. Og det gikk helt fint. Du må nok kna de litt for hånd om ikke maskinen klarer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *