Hjemmelagde krydderboller av svin, med et lite kick

Categories Middag, Oppskrifter, Svin, Tapas

Hjemmelagde kjøttboller er raskt å lage selv, og det blir så mye bedre en de du kjøper ferdig. Disse har jeg lagd av svinekjøttdeig, og med litt urte, hvitløk og chili gir de et lite kick. Jeg har servert krydderbollene sammen med hjemmelaget ajvar og tagliatelle

Du trenger

(oppskriften her holdt til 18 krydderboller)

400 gram kjøttdeig av svin

1 egg

1 liten chili

1 hvitløksfedd

3 vårløk

Litt frisk basilikum og oregano. Ca. mengde ser dere på bilde over

0.5 ts kvernet sort pepper

0.5 ts kvernet havsalt

0.5 dl griljermel

smør til steking

Slik gjør du

Bland kjøtt, krydder, hvitløk, løk, urter og egg i en bolle. Bland det godt sammen

Ha så i griljermel, bland godt sammen

Jeg lar kjøttblandingen stå kaldt i ca.10 minutter før jeg former boller. Da får den satt seg litt og blir lettere å forme.

Form små boller med hendene, hjelper om hendene er våte.

Stek bollene i smør. Jeg snur de en gang.

Så fyller jeg kraft i pannen. 2-3 dl (vann og grønnsaksbuljong) Dette er helt valgfritt. Jeg syns de blir saftigere på denne måten.

Kok opp og trekk pannen vekk fra plata. Sett på lokk og la stå å trekke i 5 minutter. Da får du et saftig resultat istedenfor tørre boller.

Jeg har som nevn over servert bollene med hjemmelaget ajvar og tagliatelle. Oppskrift på ajvar finner du i linken her:

https://tomsmatprat.blogg.no/hjemmelaget-ajvar.html

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *