Hjemmelaget hamburger med syltet squash og rødløk

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter

En skikkelig god hjemmelaget hamburger er ikke vanskelig å lage i det hele tatt. Og det smaker så mye bedre. Best resultat får du om du kjøper kjøttdeig med fettprosent på 18-22. Og helst angus. De vanlige kjøttdeigene du får på butikken som denne jeg har brukt her, inneholder 14 % Uansett er disse burgerne veldig god og saftige. Og med et annet tilbehør en salat, mmmmmm! kan jeg bare si. Prøv selv, så skjønner du hva jeg mener.

De syltede grønnsakene lagde jeg tidlig i dag, slik at de fikk stå litt. Linken på de finner du her:https://tomsmatprat.blogg.no/syltet-squash-zucchiniog-rodlok.html

Til 2 stk 200 grams burgere trenger du: (kan lage 4 mindre om du ønsker)

  • 400 g Kjøttdeig fra storfe
  • 4-5 sylteagurk
  • 0.5 ts kvernet pepper
  • 1 ss røkt paprikakrydder
  • 0.5 ts chiliflakes
  • 1 ss vegeta
  • 0.5 dl vann

Slik gjør du:

Bland alt sammen i en bolle. Ikke kna for mye, deigen skal ikke bli seig.  Jeg lar også blandingen stå 10-15 minutter på benken før jeg former burgere. Føler det blir best resultat når kjøttet blir litt temperert.

Del kjøttblandingen i to, eller fire om du ønsker.

Jeg bruker en grillpanne til steking. Og jeg blander olje og smør i pannen. Stek et par minutter på hver side, dette gjør jeg to ganger. Men jeg slår ned tempen på plata etter jeg har snudd en gang. Ca. halv varme

Ha på cheddarost

La burgerne hvile 5 minutter før de serverer de. Dette er ganske viktig for slutt resultatet. Kjøttsaftene må få satt seg litt. Slik får du et saftig og godt resultat.

Jeg har brukt ferdig burgerbrød i dag. De varmer jeg bare i ovn. Annet tilbehør er sprøstekt hvitløk og grillet paprikasaus.

Jeg har også stekte potetbåter (nypotet) krydret med salt og pepper. Litt olje og inn i ovn. 20-25 minutter på 220 grader

På burgerbrødene smører jeg paprikasausen

Så legger jeg på masse av de syltede grønnsakene. La de får renne av seg før du har de på burgerne. Legg så på burgere og toppen.

Potetbåtene legger jeg opp, drysser over sprøstekt hvitløk. Den var utrolig god. Fant den på asiamatbutikk i dag, så måtte prøve.

Da er det bare å servere disse nydelige burgerne

1 kommentar

1 thought on “Hjemmelaget hamburger med syltet squash og rødløk

  1. Hei Tom. I fbm hamburger. I USA , burgersjapper, har de horseradish saus. vet at dette dreier seg om det vi kaller pepperrot . Jeg har kjøpt en tube pepperrot, men kommer ikke lenger. ingenting jeg prøver på blir i nærheten av det jeg spiste på hamburgeren i Junaiten. Det var grådig godt å dyppe pommes-frites i. Har du oppskrift, eller kan du lage en? Tuben med pepperrot har lang holdbarhet, så det haster ikke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *