Hvordan lage sjokoladepotter

Categories Sjokolade, Tips og triks, fakta og råd

Mange av dere har sikkert sett de dessertene som er lagd som blomsterpotter, fylt med godsaker. Jeg har også lagt ut slik dessert. Og jeg holder på med en nå. Da tenkte jeg vise dere enkelt hvordan dere lager disse pottene.

Du trenger:

  • Plast eller pappkopper
  • Sjokolade

Først begynner vi med koppene. Jeg har her brukt plastkopper. Sist jeg lagde disse brukte jeg full størrelse på koppen. Denne gangen har jeg klipt de litt lavere. For jeg skal lage litt mindre potter denne gangen.

Klipp et lite kutt på et par mm på toppen, det er pga det blir lettere å rive av koppen etterpå. Merk gjerne på utsiden hvor hakket er, så du finner det igjen.

Smelt sjokolade enten over vannbad eller i micro.

Hell litt sjokolade i koppen. Så ruller du koppen rundt slik at alt er dekt innvendig. Må ikke ha noen hull eller åpninger.

Hell ut den sjokoladen som er overflødig. Skal kun være et tynt lag sjokolade i hele koppen.

Sett koppene til avkjøling til sjokoladen har stivnet helt.

Når sjokoladen er stiv, finner du det lille hakket du klipte i starten. Prøv forsiktig å få tak i koppen og riv den opp uten å ødelegge sjokoladen. Alltid lurt å lage et par ekstra i tilfelle det skjer. Om den blir litt skadet i toppen, kan man leve med det. Ser bare litt værslitt ut. Eller du kan kutte den rett.

Sett sjokoladepottene tilbake kaldt til du skal fylle dem.

Du kan fylle de med krem og frukt, mousse eller hva du måtte ønske. Bare husk at det må være kaldt.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *