Appelsinkrem/sitronkrem (lemon curd)

Categories Baking, Dessert, Frukt og bær, Oppskrifter

Her har jeg lagd en appelsinkrem eller curd som det heter. På samme måte kan du lage lemon curd, bare bytte ut appelsin med sitron. Denne nydelige kremen passer perfekt til dessert eller kaker. Jeg skal bruke den i en dessert denne gangen.

Du trenger:

  • 4 eggeplommer
  • 150 gram sukker
  • 100 gram smør (ikke margarin)
  • Skall av 2 appelsin (raspet, husk ikke det hvite)
  • 1 dl appelsinsaft

Slik gjør du:

Finn fram en stålbolle som passer oppi kasserollen du skal koke vann i.

Ha eggeplommer, appelsinsaft, sukker og skallet i bollen og sett den oppi kjelen med det kokende vannet.

Varm opp appelsinkremen over vannbad og visp rolig helt til kremen blir kremet og tykner.

Ta bollen ut av kjelen og ha i smøret. Bland inn smøret til det har løst seg opp og du får en jevn krem.

Avkjøles i et glass med lokk. Gjerne over natta, for da blir den ennå tykkere.

Holdbarhet på denne er ca. 3 uker i kjøleskapet.

8 kommentarer

8 thoughts on “Appelsinkrem/sitronkrem (lemon curd)

    1. Den var kjempe god😊Er ikke så glad i sure ting som sitron, så med appelsin ble det mer i min gate😊Og jeg skal bruke den i en påske dessert som kommer ut i morgen. Da passer appelsin bedre🍊

  1. Hei.
    Kan eg blande lemond curd med krem, som ein formasj. Tengte å lage Charlotte russe med lemond curd -formasj.
    Tak.

  2. her hadde du lagt ut en krem som trigger til og prøve, er akkurat hjemme fra campingen så denne skal jeg lage tirsdag, rekker ikke i morgen da jeg skal kjøre en til sykehuset i Drammen i morgen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *