Innbakt gulrot i svinefilet, kremet grønnkål & saltstekte poteter

Categories Middag, Oppskrifter, Svin

Å bake grønnsaker inn i kjøtt er utrolig godt. Grønnsakene trekker til seg den deilige kjøttkraften og krydderet fra kjøttet. Her har jeg bakt inn gulrøtter i svinefilet, genialt og godt.

Du trenger: (jeg har her lagd til bare samboer og meg)

  • Ytrefilet av svin i skiver
  • Gulrøtter (halvkokt)
  • Små poteter
  • Grønnkål
  • Løk
  • Paprika
  • Krydder
  • Fløte
  • Olje

Slik gjør du:

Først legger du noen små poteter i en liten ildfastform. Hell over en klunk olje, en klunk her er ca. 0.5 dl. Ha over grovsalt, 2-3 ss. Jeg har også brukt et potetkrydder som er ferdig blandet, dette er ikke nødvendig. Potetene steker du på 200 grader i 30-40 minutter.

Legg ytrefileten på en fjøl. Krydre de godt. Jeg har brukt paprikakrydder, salt, pepper, løkpulver og chiliflakes.

Legg en halvkokt gulrot i hver filet. Rull så sammen og fest med en tannpirker. Jeg kutter også av endene med gulrot som stikker ut, dette er valgfritt.

Stekes i en varm panne på alle sider. Krydre utsiden med litt salt og pepper.

Kremet grønnkål.

Her har jeg brukt urtesmør til å steke i, men kan bruke vanlig smør/margarin. Jeg har kuttet opp en halv løk og en kvart paprika. Jeg bruker også 1/3 av grønnkålen. Smelt smøret i panna, ha i grønnsakene.

La dette surre 1-2 minutter før du har i ca. 1 dl kremfløte.

La det koke inn, tar 3-4 minutter. Krydre med salt og pepper.

Som saus har jeg brukt en peppersaus jeg hadde stående. De fleste sauser passer til dette, så det velger du selv. Et tips er om du tar litt ekstra fløte i grønnkålen, da kan du også bruke den som saus. Noe jeg har gjort mange ganger.

Jeg har også litt marinerte grønnsaker til som tilbehør. Det er jo ikke nødvendig om dere ikke har det stående.

Da er det bare å servere

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *