Kjøttkaker med soppsaus og ertepuré

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter

Kjøttkaker er jo den perfekte søndagsmiddagen i mange norske hjem. Her har jeg lagd kjøttkakene med 50/50 storfe og kjøttdeig av svin. Kjøttdeig av svin koster halvparten av en kjøttdeig med storfe. Så da blir det litt billigere.

Her har jeg servert kjøttkakene med kokt potet, soppsaus, ertepuré og rørte tyttebær

Sopp- og fløtesausen har jeg i et eget innlegg. Så oppskriften finner du HER

Ertepuré finner du oppskrift på HER


Du trenger

(denne oppskriften gir ca. 18 kjøttkaker. Jeg fryser ned de jeg ikke bruker)

800 gram kjøttdeig (storfe og svin)

1.5 ts salt

0.5 ts pepper

0.5 ts muskat

0.5 ts ingefær

4 ss potetmel

3 dl oksekraft.

1 finhakket løk

Smør/margarin til steking

Slik gjør du

Ha alle ingredienser i bollen til kjøkkenmaskinen, utenom løk og kraft.

Kjøres foodprocessoren imens du sper i kraften, ca 20 sekunder.

Tilsett løken og kjør noen sekunder til.


Tips

Stek først en liten prøvekake. Så kjenner du om du ønsker mer krydder

Smelt smør i en stekepanne. Form kaker av deigen med en skje og hånda. Vann hjelper.

Stek kjøttkakene på middels varme på alle sider.

Da er det bare å servere

3 kommentarer

3 thoughts on “Kjøttkaker med soppsaus og ertepuré

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *