Lag ditt eget hvitløkspulver

Categories Oppskrifter, Urter og krydder

Hvitløkspulver er praktisk for å tilberede forskjellige retter. Du kan lage et slikt pulver selv som et alternativ til butikken. Et selvlaget pulver vil ikke inneholde fremmede tilsetningsstoffer, dessuten har det en rikere smak og aroma. Jeg har kjøpt ferdig skrellet hvitløk. Da kan jeg bruke den kiloen til forskjellige ting. 1/3 av posen lager jeg pulver av. Hjemmelaget hvitløkspulver er fersk, smakfull og overraskende lett å lage og det eneste du trenger…ja, det er hvitløk🧄Du kan male det finere en det jeg har gjort her. Jeg liker litt biter, det løser seg opp uansett i maten.

Slik gjør du:

Om du bruker hele hvitløk. Skrell hvitløken. Ved større mengder synes jeg slik risting i et glass eller stor boks fungerer bra. Da løsner skallet fra feddene og er veldig mye enklere å prelle av.

Kjør feddene i en kjøkkenmaskin med kniv til det er en krem/grøt.

Smør denne utover en bakepapirkledd plate, eller brett i dehydratoren. Ta heller flere brett enn å legge for tykt – da tørker det raskere. Det lærte jeg fort, så etter litt fordelte jeg det på 2 brett. Så ikke gjenta den feilen.

Sett på varmluft på 40-50 grader. Døra på gløtt innimellom. Slipper å stinke ut hele huset. Jeg lurte også yngstejenta til og ha ansiktet nært når hun åpnet døra for å se…ble en god latter av det, for meg altså. Vil du ikke bruke så mange timer med strøm på stekeovn. Da kan du slå stekeovnen på 1-2 ganger i timen. La den nå 50 grader og slå av. Ha gjerne døren på gløtt til du når 50 grader, da slipper du ut fuktighet. Dette tar litt lengre tid, men er mer økonomisk.

Når det er helt tørt, brekker du av de tørre flakene og kjører en runde til i kjøkkenmaskinen til et pulver. Om du stopper her og lar det være slik det er. Da har du sprøstekt hvitløk som dere ser jeg bruker i mange oppskrifter.

Oppbevar det ferdige hvitløkspulveret i en lufttett beholder og legg den på et kjølig, tørt sted. Husk å riste krukken daglig for den første uka eller så etter at du har gjort det. Dette sikrer at eventuell gjenværende fuktighet fordeles jevnt gjennom pulveret og forhindrer mugg. Etter jeg har kjørt det til pulver, tørker jeg det på kjøkkenbenken noen timer til. Da er man ganske sikker på at fuktigheten er borte.

13 kommentarer

13 thoughts on “Lag ditt eget hvitløkspulver

    1. Samme varme, men da burde du ha en glippe i døra. Det vil lukte veldig i huset🤣Men du kan gjøre den andre måten. Skru på innimellom bare. Luft innimellom litt. Tar litt lengre tid. Vi måtte sove i den lukten i natt. Ungdommen klagde veldig😬Jeg tørket på kvelden og skrudde av da vi la oss. Da var den tørr når vi sto opp☺️

  1. vil ikke hvitløken sette smak på slikkepott, kvern og annet utstyr som brukes i prosessen?🤔🤔🤔

      1. Enkelte asiamat butikker ja. Og holdbart + Storcash. Den siste må ma ha bedriftskort på.

  2. kan ein bruke sånn som ein tørker sopp i?
    Eg har tørket kantareller og når dei var ferdig tørket,malte eg dei til pulver . Sånn som du med hvitløken . Det ble knallgodt krydder. Eg hadde det på eit brukt krydderglass,alltid klar til bruk 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *