Sprøstekt potet & torskekaker med cornflakes (glutenfri)

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Glutenfri, Middag, Middagstilbehør, Oppskrifter

Disse kakene er bare så trolig god. De er god som snacks også, med en god dipp. Her har vi de til middag. Jeg har lagd noen varianter av disse før, men dette var første gang med cornflakes. Og det ble ennå bedre og sprøere en med griljermel. Har brukt cornflakes uten spor av gluten, så disse er glutenfri.

Du trenger: (oppskriften er til 20-22 kaker)

  • 400 g torskefilet
  • 4-5 poteter
  • 3 stilker vårløk
  • 0.5 stk rødløk
  • 1 ts salt
  • 1 ts pepper
  • 1 ts chiliflakes
  • 2 egg
  • cornflakes etter behov. (Ca. 1-2 dl knust)

Panering:

  • 2 egg
  • ca. 3 dl knust cornflakes

Slik gjør du:

Kok poteten noen timer før du skal lage middagen. De burde være avkjølt før du starter. Kan koke de dagen før også.

Trekk fisken noen minutter i lettsaltet vann. Sett de til avkjøling på benken

Knus potetene i en bolle

Tilsett krydder og oppkuttet grønnsaker. Bland godt sammen.

Ha i fisken, er det vann som har rent fra den kokte fisken tar du med det også. Det setter litt mer smak. Bland sammen.

Visp to egg lett sammen, bland de i bollen.

Knus cornflakes i en pose. Begynn først med 1 dl knust cornflakes. Du vil at deigen skal bli fast nok til at du kan forme kaker. Tilsett mer cornflakes ved behov. Sett blandingen i kjøleskap 30.60 minutter. Da blir den litt fastere.

Visp 2 egg i en bolle og knus opp cornflakes som du har i en annen bolle.

Form kaker av potet/fiske deigen. Greit å forme alle kakene ferdig før du panerer de.

Vend først kakene i egg, så i knust cornflakes. Legg de på et fat fram til du skal steke.

Ha godt med smør eller olje i en stekepanne. Stek kakene så de blir sprø på begge sider. Jeg vender de to ganger underveis.

Som tilbehør har jeg hentet egendyrket gulrot. Disse har jeg først kokt møre. Så har jeg surret de med spekeskinke. Så stekt de i en grillpanne med honning.

Jeg serverer med litt salat fra hagen, aioli og sweet chilisaus.

Del gjerne denne fantastiske middagen med dine venner. Trykk på knappen det står del, så deler du den på din facebookside.

5 kommentarer

5 thoughts on “Sprøstekt potet & torskekaker med cornflakes (glutenfri)

  1. Jeg bruker Sørlandschips som jeg knuser. Den finnes med bare salt eller andre smaker også

  2. Jeg synes fiskelagens ble litt tørre, har jeg gjort noe feil? Fulgte oppskriften

    1. Det kan hende det var mer vann i min fisk en din🤔Mine ble ikke tørre. Forskjellig cornflakes merker kan også ha forskjellige sugeegenskaper. Neimen ikke godt å vite. Jeg skrev jo oppskriften imens jeg lagde de. Så jeg føler meg fram til passelig mengde, så skriver jeg det ned.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *