Min første kokebok

Categories Blogg

Den blå boka som den ble kalt. 348 sider med skremmende kokkelære, det var det ihvertfall den gangen jeg fikk den.

Gøy å finne fram ting fra ungdommen, og denne boken er den jeg har hatt lengst forhold til

Det var høsten 1994. Jeg flyttet fra Kjøllefjord til Honningsvåg som 15-åring for å gå på kokkeskolen.

Om ikke å bo alene på hybel var skremmende nok, så skulle jeg lære å lage mat også

Gr.kurs hotell & næringsmiddelfag ved Honningsvåg fiskerfagskole 1994.

Da fikk jeg denne boken og siden har den fulgt meg.

Man ser slitasjen og kjenner igjen enkelte flekker i boka. Men lærte gjorde man. Kanskje ikke av lærerne vi hadde, men av å prøve selv.

Vi hadde to morsomme lærere. To alkoholiserte Sjømenn som hadde levd livet. Begge har gått bort i dag.

Eksamen det første året så fikk jeg flambering. Ikke så ille det, den blå boka hjalp meg

Andre året måtte jeg filetere 12 laks. Var nok noen flere oppgaver, men det husker jeg ikke.

Den blå boka var alltid med under armen

Sommeren 1998 begynte jeg som kokkelærling ved Havøysund Hotell og Rorbuer.

Der møtte jeg tre fantastisk kokkelærere. Logen, han eier fortsatt hotellet den dag i dag og kokkene Linda og Reidun. De lærte meg grunnlaget for resten av mitt kokkeliv. Så tusen takk til dere

Den blå boka var pensum de to årene og jeg måtte lære alt i den.

Hvor mange timer har jeg ikke brukt på den boka. Laget vær saus, vær suppe og bakverk. Fisk, kjøtt og desserter. Hvordan drive et hotell m.m

Så derfor er det litt gøy å se i den. Ser to tegninger av kaker jeg laget til en 50-års bryllupsdag. Den er datert 22.07.98. Kan garantere dere at de kakene ble ikke seende sånn ut

Boken er også en perm for oppskrifter man har samlet. Oppskrifter jeg har glemt. Som man bare har puttet inn i boka.

Det tok litt tid etter lærlingtiden før jeg fikk tatt fagbrev. Så det fikk jeg ikke før i 2004. Men også da var den blå boka i sentrum. Var jo det som var pensumboka.

I dag en boka litt utdatert. Vet ikke hvilken bok de bruker i dag, men håper den har utviklet seg litt den også sånn som jeg har gjort.

Tusen takk for 28 gode år lille gode blå!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *