Pain au chocolat «på min måte»

Categories Baking, Oppskrifter, Sjokolade, Småkaker, Snacks

Pain au chocolat, også kjent som chocolatine i den sørvestlige delen av Frankrike og i Quebec, eller couque au chocolat i Belgia, er en type viennoiserie søt bakverk som består av et terningformet stykke gjærsyret laminert deig, lignende i tekstur til en butterdeig, med en eller to biter mørk sjokolade i midten.

Jeg har spilt litt på den og laget min egen variant. Og den ble himmelsk god. De var borte på et blunk når ungdommen heiv seg over fatet. Her skal dere få min oppskrift på disse herlige godsakene.

Du trenger

Butterdeig (jeg bruker ferdig plater fra butikken)

Nutella

Marshmallows

Eggeplomme

Slik gjør du

Du kan bruke platene som de er eller kjevle de litt tynnere. Det er opp til deg. Jeg brukte de som de var, så kjevlet jeg ut det som var til overs og brukte det også.

Bruk pepperkakeform (hjerte) Stikk ut 12 underdeler og 12 overdeler. Som skrevet over måtte jeg bruke deigen som var til overs også.

Legg 12 hjerter på et stekebrett med bakepapir.

Legg litt nutella midt i hjertet, så litt marshmallow, jeg har brukt store biter som jeg klipper i mindre biter. Kan også bruke de små marshmallow.

Legg på overdelene. Klem rundt kantene så deigene fester seg.

Trykk så godt rundt med en gaffel.

Pensle med eggeplomme.

Stekes på 220 grader i ca.20 minutter

Du må ikke glemme den viktigste ingrediensen som er kjærlighet. Nå er det bare å nyte folkens. Dette lover jeg at er godt!

4 kommentarer

4 thoughts on “Pain au chocolat «på min måte»

  1. Dette skal prøves 😀men her i huset er det mere nugatti det går i ,kan vel bruke det istedenfor Nutella ,eller?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *