Paprikasaus med hvitløk og sitron

Categories Glutenfri, Middagstilbehør, Oppskrifter, sauser

Denne sausen gir et smaksløft til både fisk, pasta og kjøtt. Går ganske så raskt å lage.

Du trenger:

2 stk rød paprika

2 hvitløksfedd

1 ss sitronsaft

0.5 dl olje

2 dl vann

1 buljongterning, grønnsak

salt

kvernet pepper eller peppermiks.

Røkt paprikakrydder

Slik gjør du:

Rens paprika og del i strimler. Ha dem i en kjele sammen med olje, vann, buljongterning, skivet hvitløk og sitronsaft.

Kok alt i 10 minutter på svak varme under lokk.

Sett stavmikseren i kjelen og kjør til fin paprikapuré. Smak til med salt, pepper og røkt paprikakrydder.

Du kan også sile den om du ønsker, for en glattere konsistens. Syns du den blir for tynn, jevner du med litt maizena og kaldt vann.

Da er den klar for servering

8 kommentarer

8 thoughts on “Paprikasaus med hvitløk og sitron

    1. denne er nydelig 😃og når jeg ikke har røkt paprikapulver steker jeg paprikaen i ovnen i stede til den får litt sort skorpe 😊

  1. Hvor mye ferdig saus blir det av denne oppskriften? Og hvilke retter er den best å servere til? Ser kjempegod ut 👌🏻😋

    1. Vi var to på denne. Blir litt mindre saus når du presser den gjennom sila. Er god til stekt fisk, biff, pasta etc

  2. Trenger man ikke så mye saus, så ser jeg at det går fint ann å halvere oppskrifta 🙂 Eller… så kan den jo fryses ned til en senere servering.

  3. for en ide Tom denne skal jeg lage til kokt torsk, har alltid syntes at det er vanskelig og lage saus til fiskeretter, denne sausen blir veldig spennende på hva den smaker på fisk,men her har du lagt ut en spennede saus som jeg ihvertfall skal prøve, tusen takk igjen for din kreativitet Tom💙👍😀

  4. Tusen takk denne oppskriften som er super, jeg laget en større porsjon og fryser ned i porsjons-pakker. Brukt til torsk, kylling og svinekjøtt.
    Du har inspirert meg til å kjøpe airfryeren du anbefalte – helt GULL også for en aleneboer, og nå har jeg kjøp tre eksemplarer av kokeboken din i julegave til de voksne barna mine som har egen husholdning🎅
    Oppskriftene dine lagres i egen bokmerking på nett hos meg og brukes flittig.
    Anbefaler bloggen din til alle – familie, venner og kolleger 😍
    Tusen takk til deg – kongen av god mat for vanlige folk👑

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *