Pinnekjøtt til middag

Categories FirstPrice produkter, Julemat, Lam, Middag, Oppskrifter

Pinnekjøtt er på lik linje med ribbe julematfavoritt i min bok. Derfor er det ribbe på julaften og pinnekjøtt på 1. juledag. Er det pinnekjøtt til overs, er det godt i en lapskaus. Også godt i frikassé. Vi hadde pinnekjøtt på årets julebord. Jeg brukte Gilde sitt røkte pinnekjøtt. Jeg vannet det ut i 20 timer og byttet vann en gang.

Jeg hadde mandelpotet i bunnen av gryta. Så hadde jeg i 50/50 med vann og øl. Til ca. halvveis opp på poteten. Så fylte jeg i pinnekjøtt. Kjøttet fikk dampe i 3 timer. Du kan også bruker eplejuice istedenfor øl. Det gir også en kjempegod smak.

Man skal helst bruke mørkt og søtt øl, men det hadde ikke jeg. Så brukte lyst øl, fungerer det også

Som tilbehør har jeg kålrotstappe. Her kutter jeg opp en halv kålrot og en gulrot. Gulrot gir litt mer farge og smak. Jeg koker grønnsakene møre i lettsaltet vann og en klatt smør.

Når grønnsakene er møre, heller jeg av vannet. Så har jeg oppi en stor skje med smør og ca. 1 dl fløte. Litt salt og pepper etter ønske. Så moser jeg dette sammen. Det er også godt med litt av kraften fra pinnekjøttet i stappen. Gir masse smak.

Jeg lager også en enkel saus på kraften. Jeg har litt av kraften i en kasserolle. Den er jo salt, så fyller på med litt fløte til den er passelig på smak. Så jevner jeg med litt maizena og kaldtvann. Smaker til med litt pepper. Har oppi litt hakket persille.

Jeg hadde en vossakorv fra Firstprice, den stekte jeg bare litt i en panne med smør.

Legg opp maten på fat. Og her ser dere skadene på potetene etter tre timer. Bare litt skall som har løsnet

Da gjenstår det bare å servere

1 kommentar

1 thought on “Pinnekjøtt til middag

  1. Til pinnekjøttt bruker jeg kålrot stappe og jevnet surkål. Surkålen jevnes med fløte, kraft og maizena Konsistens som en tykk stuing(champ). En god nøytraliserende smak.
    Flott blogg👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *