Pizza med entrecôte

Categories Kosemat, Middag, Oppskrifter, Pizza, Storfe

En nydelig pizza med entrecôte, aromasopp, løk og mozzarella. Toppet med frisk oregano.

Man trenger heller ikke servere bare en flat pizza. Man kan kutte ut midten og brette den fint over kantene. Dere ser hvordan jeg gjør det.


Ingredienser

(saus 1 pizza.)

3 dl crème fraîche

1 ts hakket rød chili eller chileflakes

1 fedd hvitløk

2 ss Oliven olje

3 ts Oregano eller pizzakrydder

1 klype pepper

1 klype havsalt.

Slik gjør du:

Hakk opp chili og hvitløk i små biter. Bland alle krydder i en skål sammen med crème fraîche. La stå i kjøleskapet fram til du skal bruke den. Burde gjerne stå minimum 30 minutter slik at den får tatt til seg alle smaker. Bruker du ikke alt, setter du resten i en skål på bordet.

Ingredienser pizzadeig:

2 ss smør

3 dl helmelk

0,5 pakke tørrgjær

1 ts salt

400 g hvetemel

100 g rugmel

2-3 ss pizzakrydder

Slik gjør du:

Varm opp melk og smør i en kasserolle til det er fingervarmt.

I en bolle har du alt det tørre

Bland melk og smør i melet. Elte deigen godt. Du kan bruke kjøkkenmaskin om du ønsker, men jeg syns det går like greit med henda. Er jo ikke store deigen.

Sett deigen til heving i 45 minutter.

Kna deigen på benken

Kjevle deigen til en stor firkant, litt større en stekebrett. Legg det over på stekebrett.

Brett inn ost i alle kanter. Slik blir skorpen mye bedre å spise. Jeg bruker rester av hvitost her.

Bruk en isboks eller lignende og lag en liten firkant/kvadrat i midten av deigen. Kutt så ut noen kakestykker former.

Ha pizzasausen på resten av pizza. Fyll på med ost, strimlet entrecôte, løk og sopp. Topp det hele med oregano. Kjøttet legger jeg rå på pizza. Vil ikke ha ihjelstekt biffkjøtt. Kjøttet blir fint stekt i ovn. Du kan gjerne marinere det om du ønsker.

Brett over kantene fra firkanten i midten. Strø gjerne litt ost på de. Og om noen lurer på hvorfor det er sirkler på bakepapir, så er det gjenbruk.

Stekes på 220 grader i 20 minutter.

11 kommentarer

11 thoughts on “Pizza med entrecôte

  1. Denne skal eg lage fredag til min mann. Lurer på om du krydra eller marinerar entrecôteen

    1. Ikke annet en krydder på pizza. Blir jo selvfølgelig bedre om du marinerer kjøttet først. Finn en marinade dere liker.

      1. Pizzaen var nydeleg, kan fort bli ein ‘slæger’ her i heimen. Vil marinere kjøttet neste gong og ha meir kvitløk i sausen. Supergodt med ost i innbretten

  2. du er så kreativ og jeg stjeler ideene dine. pizza’n blir mye spennene og se på ny smak, gleder meg til neste pizza som jeg skal lage,😀👍 det håper jeg klarer og kopiere👍

    1. Jeg er glad i hvitløksmarinader. Enten den grilloljen med hvitløk fra butikken (flaske) eller så blander jeg litt olje, brunsukker, hvitløk og litt urter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *