Den viktigste ingrediensen er kjærlighet

Categories Tips og triks, fakta og råd


For meg er mat en lidenskap, en kunst. Selv de enkleste retter burde man sette sitt eget lille preg på. Jeg vet at for mange er dette med matlaging et ork. Du må lage ett eller annet så det kommer middag på bordet.

Du er sliten etter en lang arbeidsdag, kanskje du har helseplager eller kanskje du bare ikke er glad i å lage mat. Det kan være mange grunner som ligger bak.

Jeg har ønsket å være kokk siden ung alder. Og det er 30 år siden jeg begynte på kokkeskolen. For meg er mat mer enn bare foring. Altså her snakker jeg om middag. Frokost og kvelds er jo ofte bare noen brødskiver. Men innimellom gjør man jo litt ekstra der også.

Jeg mener at selv om man lager ferdigmat i en travel hverdag, så burde man piffe den litt opp. Om du nå tenker: Nei, det orker jeg ikke! Så hør litt her. Å piffe opp en ferdig middag er enkelt. Uansett om det er posemat, boksmat, ferdig pizza eller Fjordland. Litt ekstra krydder, fløte eller litt salat som tilbehør. Det trenger ikke være mer en det. Det koster deg nesten ingenting ekstra å gjøre det lille ekstra. Den viktigste ingrediensen er kjærlighet. Bruk gjerne grønnsaker med forskjellige farger på samme tallerken, det er så lite som skal til.

Jeg vet også at mange sliter med smakstilsetning. Det å smake på mat hvilke krydder som mangler. Dette er jo ting som kommer med erfaring. Men kan du det ikke fra før, så begynn litt enkelt. Tilsett f.eks litt fond. Her finner du alt fra grønnsaksfond, løk, høns, kalv, sopp, fiskefond etc. (buljong) Jeg bruker også veldig mye krydderet vegeta. Det er et grønnsakskrydder du får kjøpt på slike utenlandsbutikker. Den vanlige inneholder en del salt, men finnes også en variant med mindre saltinnhold.

Og begynne med masse salt og pepper kan ofte gå galt om du sliter med smakstilsetning. Det viktigste er vel at du liker det når du smaker på det du lager. Ellers står det jo salt og pepper på bordet om noen vil ha det. Vårløk, gressløk, løk, hvitløk og krydderurter setter masse naturlig smak.

Selvfølgelig er mange veldig fornøyd med posematen slik den er. Og føler at den ikke trenger noe mer. Men ferdigmat trenger ALLTID noe mer. Du skal ikke ta til takke med noe smakløst. Og ihvertfall ikke servere det til noen andre. Mange vil være uenig med meg her, det vet jeg. Men vil du ikke at f.eks barna skal huske tilbake at maten du lagde var god, når de blir eldre?

Så har du hjemmelaget mat. Ser mange eksempler på middager som ser veldig kjedelig og fargeløse ut. Man burde tenke litt på tilbehøret man bruker. Hvilket farger har hele retten? Burde ha litt forskjellige farger, det gjør tallerken så mye mer fristende. Et lite eksempel. Om du har stekt kyllingbryst, serverer med bearnaise og ris. Hvilken fargekombo har du da? Gul, lys brun og hvit, som ikke passer så fint sammen og ser veldig kjedelig ut. Og hvor enkelt kan du ikke fikse litt på det med en grønn salat, gulrotstaver, broccoli etc. Bare få litt farge på tallerken.
Jeg sier ikke at alle skal være eksperter på dandering. Men bare prøve seg litt fram. Litt farge i hverdagen. Og om du feiler på områder, så lærer du til neste gang.
Mange feil kan rettes opp. Utenom brent mat, brent mat kan aldri fikses.

Bruk rester også. Selv om du har masse mat igjen fra dagen før, trenger du ikke servere akkurat det samme to dager på rad. (Utenom fårikål og lapaskaus da)

En liten forandring gjør mye. Tilsett andre grønnsaker, andre smaker ved bruk av fond/krydder. Kanskje steke poteter istedenfor å varme opp de kokte fra i går. Du kan gjøre mye med en rett for en billig penge. Jeg bruker ofte fryste grønnsaker fra frysedisken på butikken. Grønnkålblanding, lapskausblanding, wokblanding, råkostsalat etc. Alt dette får du kjøpt ferdig og er enkelt å tilsette en rett. Gjør mye på både smak og farger. Se etter grønnsaker i 50% disken. Der ligger ofte både champignon, salater, asparges og tomater.

Så trenger ikke være så avanserte grep man må gjøre for å piffe opp maten litt. Enkelte dager er det helt greit med karbonade og egg til middag f.eks

Men hva med å legge noen agurkskiver, paprika, tomat eller salatblad på tallerken i tillegg? Så lite skal til. Jeg sitter ikke her å prøver å fortelle dere at SLIK må dere gjøre det. Bare prøver å gi et par enkle ideer til noen som kanskje trenger det. Alle er ikke mesterkokker på kjøkkenet.

Tom Martin

2 kommentarer

2 thoughts on “Den viktigste ingrediensen er kjærlighet

  1. så sant,det skal ikke mye til for å få maten mye bedre,lager nesten alltid fra bunnen,men med hjelp av ferdigprodukter vist det hår å si det slik, serverer nesten ingen mat uten salat eller grønnsaker.Håper mange blir inspirert av dine gode tips.Ha en fin søndag.

  2. Tusen takk for fine, og inspierande oppskrifter! Eg har endeleg funne matbloggaren i mitt liv! Du legg ut gode oppskrifter med gode forklaringar og bilder. Eg likar å lage mat frå botnen av, ikkje noko fancy greier, men slik mat som eg er vaksen opp med. Blitt spesielt glad i dei langtidssteikte kotelettane!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *