Spagetti og kjøttboller med ost-og basilikumsaus

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Middag, Oppskrifter, pasta

En nydelig spagettimiddag dette. Her bruker jeg ostesaus istedenfor den tradisjonelle tomatsausen. Jeg bruker også glutenfritt mel og spagetti, men bruk gjerne vanlig om du ønsker. Kjøttbollene har jeg lagd med kjøttdeig fra FirstPrice, men bruk den kjøttdeigen du ønsker selv.

Du trenger

(Til 4 personer)

340 gram Spagetti (ukokt)

8-10 småtomater delt i 2

 

kjøttboller

400 g kjøttdeig

50 g løk , finhakket

3 ss fløte

2 ss griljermel (har malt opp glutenfritt brød)

1 ss gressløk

1 ts salt

0.5 ts grovkvernet pepper

10 blader med basilikum (finhakket)

smør/olje til steking

Ostesaus

2 stk hvitløksfedd

200 g smaksrik ost

5 dl melk, litt ekstra om den blir tykk

0,25 ts malt muskatnøtt

3 ss glutenfritt mel eller hvetemel

2 ss smør

10-12 basilikumblader

salt

pepper

Slik gjør du

Bland sammen ingrediensene til kjøttboller i en liten bolle. Ikke bland for mye, deigen skal ikke bli seig.

Form små kjøttboller.

Stekes i en panne med smør eller olje. Legg til side imens du lager resten.

 

Kok spagetti etter anvisning på pakken

Lag ostesaus. Smelt smør i en kjele, fres finhakket hvitløk i smøret noen sekunder, rør inn melet og spe med melk. Kok opp og la småkoke under omrøring i ca. 8 min. (Trenger ikke så lang koketid med glutenfritt mel)
Tilsett muskatnøtt og ost og rør til den har smeltet.
Smak til med salt, pepper og finhakket basilikum
Denne retten er penest å servere i en stekepanne syns jeg. Så da blander jeg saus og spagetti sammen i pannen.
Så legger jeg oppi kjøttbollene.
Noen delte småtomater og litt basilikumblader.
Da er det klart for servering
5 kommentarer

5 thoughts on “Spagetti og kjøttboller med ost-og basilikumsaus

  1. Veldig bra tips, så denne retten vil jeg lage til helgen.
    Veldig bra beskrivelse med ingredienser og fremgangsmåte.
    Liker innleggene dine!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *