Den grunnleggende oppskriften på syltet hvitløk er den som bare bruker eddik. Den lages på lignende måte som for eksempel syltede agurker.

Du trenger

7 hvitløkhoder – 400 g,

1.2 dl eddik

5 dl vann

Krydder: en halv teskje salt, en halv teskje sukker og du kan ha en teskje sennepsfrø om du ønsker. Det har ikke jeg brukt her.

Hvitløk skal tilberedes i små glass. Det er best å velge polsk hvitløk, spesielt hvis du har en god kilde til det. Polsk hvitløk er mer uttrykksfull enn det fra Kina. Den beste tiden å sylt hvitløk er i august, men det kan gjøres utover høsten. Denne mengden produkter er nok til to glass på 300 ml. Du trenger ikke mer for vinteren.

Hvordan lage hvitløk syltet i eddik?

Del hvitløkshodene i feddene i vasken. Hvis du heller kaldt vann over det, blir det lettere å skrelle det, fordi skjellene ikke vil feste seg til kniven eller hendene.

Hell vann og eddik i en kjele. Tilsett krydder og kok opp.

Etter noen minutter med tilberedning, tilsett de tilberedte hvitløksfeddene i den kokende marinaden og kok i 2 minutter.

Hell den kokende marinaden sammen med hvitløken i tørre glass. De skal være skoldede og rene.

Lukk glassene med en gang og legg dem opp ned. Hvis hettene “fanger”, blir de konkave og glasset kan stå på et mørkt og kjølig sted i mange måneder.

15 kommentarer

15 thoughts on “Syltet hvitløk

  1. Å hildrande du. Jeg som eeeelsker hvitløk. 😍😍😍 da skal jeg jammen teste ut dette og fylle opp matboden med syltet hvitløk. Jeg bruker hvitløk i ganske mye av maten jeg lager. Til og med på brødskiva ved siden av agurk. 👍😅

  2. Siden du anbefaler polsk hvitløk, formoder jeg at mine norske fungerer vel så bra? Er selvforsynt med egen produksjon av flere sorter, å kjøpe er ikke aktuelt. Og jeg VIL prøve oppskriften din!

  3. Hvor lenge holder hvitløken seg etter at glasset er åpnet? Blir jo en del fedd på hvert glass.

    1. Så lenge de alltid ligger under laken, så holder det fint mange uker😀Jeg bruker mye hvitløk. Så går fort unna😋

  4. Gleder meg til å prøve. Stemmer det at du setter på lokket med en gang uten å kjøle ned? Blir det ikke stort trykk og fare for at glasset sprekker?
    Oppbevares de i kjøleskapet etter nedkjøling?

    1. Det skaper litt vakuum når man setter lokket på når det er varmt. Det hjelper på holdbarheten. Jeg har glass i matboden i kjelleren. Litt varmere enn kjøleskap.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *