Dette er en enkel, men nydelig kremet fiskesuppe. Selvfølgelig blir den hakket bedre om du lager egen kraft, men her har jeg brukt fiskebuljong. I denne suppen bruker jeg torsk, men du kan bruke andre sorter også. Rød fisk er også kjempegod i denne. Du kan toppe suppen med litt reker om du ønsker.

Du trenger

(4 personer)

6 dl fiskebuljong (utblandet)

2 stk. små gulrot eller 1 stor

2 dl melk

2 ss maizena

600 gram torskefilet

1 dl kremfløte/matfløte

ca. en halv liten purreløk

Ca. 0,5 ts salt

Ca. 0,5 ts pepper

1-2 ss frisk persille

Slik gjør du

Kutt gulrot og purre i tynne staver

Del fisken i mindre biter

Kok opp vann og buljong. Jeg bruker 2 buljongterninger for ekstra smak. Ha i gulrot og purreløk. La de trekke i 2 minutter

Bland melk og maizena i et glass med skrulokk, og rist godt. Hell blandingen i fiskebuljongen og kok opp. Du kan også bruke hvetemel, men da må suppen koke 5-6 minutter. Og den er ikke glutenfri lengre.

Trekk kasserollen halveis vekk fra varmen, og legg i fiskebiter. La suppa trekke i ca. 5 minutter.

Rør inn fløten forsiktig, og smak til med salt og pepper.

Dryss over frisk persille ved servering.

Suppen smaker ekstra godt med litt godt brød inntil.

4 kommentarer

4 thoughts on “Torskesuppe

  1. Du gir mye fin inspirasjon, men jeg undrer på en ting. Hvorfor kutte grønnsakene i tynne spaghettilignende staver. Har fått det på mange restauranter og synes det er vanskelig å spise uten å slurpe eller søle. Er det blitt en moteting blant kokker. Jeg skjærer heller skiver🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *