Hyttedagbok 20-23 juli

Categories Blogg

Hyttedagbok 20-23 juli 2024

Da var det endelig tid for en liten hyttetur igjen. Og det trenger jeg virkelig nå. En liten pause fra alt. Ingen nettside, blogg, butikk etc. Jeg er sliten nå, og da er det viktig med en liten pause. På hytta er det ingen internett eller telefondekning. Ingen strøm eller vann. Ja, akkurat som en hytte skal være i mine øyne. Jeg har tre dager å hvile ut på.

Vi måtte kjøre to biler denne gangen. Heidi og jentene skal hjem igjen i morgen kveld. Eldstejenta skal på jobb mandags morgen. Og begge jentene skal til sin far på mandag for tre uker ferie der. Så jeg blir alene fra søndag til mandags ettermiddag på hytta.

Klokken var vel rundt 17 da vi ankom parkeringen. Vi måtte parkere litt unna der vi vanligvis parkerer. For på den plassen sto det skogsmaskiner. De holder enda på her oppe. Tømmer var stablet opp langs veien, klar for henting.

Vi har hytta under den røde pilen på bilde. Hytta er godt gjemt av trær. Så ikke lett å se fra veien.

Alle syns det var godt å komme på hytta igjen. Døra var låst opp når vi kom. Hengelås var åpen, men nøkkel på samme plass. Så noen har vært her. De kunne jo ha låst etter seg. Ingenting var borte i hvert fall. Så sikkert noen vi kjenner som har vært innom. Jentene fant fram noe spill.

Hannah syntes det var kos å bli med på hytta igjen. Hun har ikke vært her på over to år. Sånn er det å bli voksen. Hun har bare jobbet når vi har dratt på hytta de to siste sesongene. Tenk om et par uker flytter hun hjemmefra. Til store skumle Oslo for å studere. Husker ikke helt hva, men var noe med psykologi. Skal bo på kollektiv i storbyen. Tilbake på skolebenken etter et friår. Jobbet på Kiwi i Lunde. Vært flink å spare opp penger. Ja, for Oslo er ikke noen billig plass akkurat.

Etter å ha pakket ut, så var vi sultne alle mann. I dag ble det reker og loff. Det er jo et fantastisk vær med over 25 grader. Så maten tok vi på terrassen. En koselig familiestund.

Etter mat fikk jeg litt tid til å fiske. Ikke noe som bet på, men det er ikke så nøye.

Heidi og Hannah tok seg en liten dukkert. Hannah på luftmadrass. Hun syntes det var litt kaldt i vannet.

Cian fulgte nøye med på dem i vannet. Må passe på vet du. Så skal han slikke de tørre når de kommer på land. Ja, for det er slik han gjør.

Jeg fisket litt til etter de hadde badet. Roen nede i vannkanten var akkurat det jeg trengte. Det ble kun ett napp, ingen fisk.

Det ble noen runder med UNO utover kvelden.

Cian koste seg med kalveøre.

Da mørket senker seg, satte jeg meg i Rorbua. Litt bålkos før sengetid. Det var akkurat det jeg også trengte.

Mina var ikke helt i form. Hun var sliten og hadde vondt i hodet. Så hun tok kvelden før oss andre. Ved midnatt var vi andre også under dyna. Var vel ute på do tre ganger i løpet av natta. Hannah var våken alle gangene. Hun slet med å få sove i natt.

Søndag

En ny fin dag startet i skogen. Jeg satte over kaffekjelen klokken 6.30. Meldt fint vær i dag også, men muligens regn til kvelden.

Ingen skogsmaskiner å høre denne morgenen. Ja, for det ødela litt sist vi var her. Nå hører jeg kun fugler. Akkurat sånn det skal være.

Etter litt kaffe våknet denne vonde kroppen. Bena er skikkelig ille etter mye jobb denne uken. Så trenger virkelig denne turen. Det var bare å tusle de 20 meterne fra hytta og ned til vannkanten. Må sjekke om fisken har stått opp. Det hadde den ikke nei😂

Kombinasjon utedo og sommervarme gjorde seg veldig gjeldende i dag. Det var ikke plassen man ville oppholde seg lenge i dag. Men etter noen kopper kaffe, så må man jo bare det. Er noe dritt, men sånn er hyttelivet off the grid.

Siden det er meldt regn i kveld og i morgen, så måtte jeg legge på ny presenning på Rorbua. Den gamle var langt fra vanntett etter vinteren. Og jeg vil jo sitte der på kveldene. Er jo en stor del av hyttelivet det. Så jeg slang over ny presenning. Bare festet med litt tau nå. Reist fra både drill og annet utstyr hjemme. Ville fort på hytta jeg. Men det får holde fram til neste hyttetur.

Mens jeg var igang. Så satte jeg sammen en liten flaggstang også. Med kjøkkenhåndkle som flagg. Blir jo ikke mer kokk enn det vel😂Litt gøy må man da ha det på hytta. De andre sover jo enda. Så da suller jeg rundt her alene.

De andre sto opp klokken 10. Og etter litt var det enkel frokost. Ble ikke noe ørret på skiva. Så måtte nøye meg med skinke og ost. En time etterpå dro vi ned til Bamblevann. En kjøretur på 10-12 minutter. De ville på stranda å bade, men trur mest de ville ha mobildekning.

Etter et par timer var vi tilbake på hytta igjen. Det var ønske om pølser til middag i dag. Så det fikk de før de skulle dra hjemover.

Fikk også med meg jentene til å samle litt kvist og kvast. Må ha noe å fyre på til kvelden. Sjekket værmeldingen da vi hadde dekning. Skal komme MYE regn i kveld og natt sto det. Ja, i morgen også. Så da blir det å holde seg under tak.

Klokken 16 dro de andre

Nå er jeg alene på hytta. Det har jeg ikke vært på 4 år. Da var jeg her alene og pusset opp, men har aldri overnattet her alene. Så det blir første gang her inne i skogen. Klarer vel å skremme meg selv når det blir mørkt, regner jeg med. Prøvde å fiske litt nå, men med 20 klegg surrende rundt meg. Ble det mest bare en plage. Så får vente til det roer seg litt.

Jeg prøvde meg på ringspill og dart mot meg selv. Det ble bare krangling. Jeg mente jeg jukset, og det var jeg helt enig i også. Så var best å gi seg før diskusjonen gikk over i slagsmål. Jeg er både dårlig taper og vinner. Og det fikk jeg jaggu høre av meg selv. Ja, jeg fikk så ørene nesten flagret.

Dette blir nok siste hyttedagbok jeg skriver på blogg.no

Etter neste hyttetur er jeg ikke der lengre. Bloggen blir stående en stund pga delinger og slikt, men vil ikke legge ut noe mer der. Det kommer et siste innlegg den dagen jeg går over til min egen nettside. Bare sånn til info for de som trykker seg inn på bloggen. På den nye nettsiden blir bilder lagt inn til slutt. Kan ikke legge de inn i mellom teksten. Så hyttedagbok  formatet blir litt forandret. Finner nok ut av det.

Det ble plutselig utrolig lummert i luften her. Svetter av den minste bevegelse. Derfor kleggen er så innpåsliten også. Etter værmeldingen, så skal det straks komme regn. Ser ikke helt sånn ut enda. Det kommer når det kommer.

Regnet lot vente på seg. Så jeg satte meg i vannkanten. Kastet sluk i vannet uten noen grunn. Bare kastet ut og sveivet sakte inn. Ja, for fisk får jeg jo ikke. Jeg trudde jeg hørte torden i det fjerne, men var bare et stort fly…ja,ja..lett å ta feil.

Da jeg ble lei av å kaste, satte jeg meg opp i Rorbua. Fyrte opp Bål Gunnar. Satte meg godt tilbake i stolen. Nå var det bare å nyte stillheten ved vannet.

Jeg hadde akkurat fått fyr i Bål Gunnar, så kom det litt regn. Syns det er kos å sitte i bua når det regner. Nyte singellivet for et døgn. Utpå kvelden springer jeg nok naken rundt og klemmer trær. Har hørt at det er en ting. Regner med at trærne snur seg bort når de ser denne halvbleke nakne kroppen kommer springende. Helt vill i øynene…Kanskje best å la være! Vil da ikke skremme dyrelivet heller. Dyreplageri heter det. De hadde fått traumer for livet. Nei, gjør meg nok best med klær på foran bålet.

Når man sitter slik alene. Så får man jo litt tid til å tenke (skryt) Nå har ungene hatt tre uker ferie hos oss. Vi har jo ikke fått gjort så mye. Et par hytteturer da. Ellers har vi jobbet, og været har vært mildt sagt dritt. Det har regnet og blåst for det meste. Hannah har jobbet hun også, men håper ikke det har vært for trasig for Mina. Guttungen koste seg. Han hadde telefon og dekning det meste av tiden. Han har delt opp ferien i år. Så han kommer en uke til i august. Han har blitt så stor nå, så han bestemmer slikt selv. Herregud, han blir jo 18 i desember. Hannah blir 20 i oktober og Mina 17 i januar. Tiden flyr. Snart flytter de ut, og jeg kan ta romma deres. Da blir det kontor der, og pub der, og tv-stue der. Hva skal vi gjøre med all den plassen. Nei, satser på at de kommer å besøker oss gamle etter det. Så de skal få beholde romma sine.

Stikk motsatt av det værmeldingen sa, så lysnet det nå opp. Da satt jeg meg i vannkanten igjen. Tok 10-12 kast uten å få fisk. Det vaker mer og mer, så kanskje etterpå.

Klokken 21 gikk jeg en tur inn i hytta. Skulle ta en liten powernap på sofaen. Sliten etter en lang dag. Sovnet som en sten. Våknet klokken 01. Da var det tilbake i Rorbua. Det bøttet ned uten like hele natta. Noe helt vanvittig. Fyrte opp Bål Gunnar igjen. Satt der og hørte på musikk fram til 3.30. Da var det natta.

Mandag

Sov helt til klokken 09 i dag. Det plasker fortsatt ned ute

Alt under tak ute er også vått. Regnet spruter inn. Så det var bare å få seg litt kaffe og frokost. Dagen blir nok tilbrakt inne i hytta. Så får man se om regnet gir seg utover dagen. Skulle ha fisket litt. Vet ikke når Heidi kommer i dag, men blir utpå ettermiddagen en gang. Sikkert rundt 16 tiden. Nå er klokken 10.30. Så kan slappe litt av på sofaen. Er i hvert fall tørt og godt inne. Skulle ha tatt med regnklær. Da hadde jeg kanskje orket å stå i vannkanten litt. Fisken skal jo bite i regnvær.

Klokken nærmer seg 11.30 nå. Er ganske kjedelig å være begrenset til inne i hytta alene. Kunne spilt spill, men blir vel bare krangling med meg selv. Så jo hvordan det gikk i går.

All veden brente jeg opp i går og i natt. Så ingen bålkos i Rorbua heller. Alt er søkkevått i skogen nå, men om det slutter å regne litt. Så skal jeg sanke litt ved. Bruker heller ikke motorsag så lenge jeg er alene her. Sånn HMS vet dere. Jeg har bil, men ikke nøkkel til bommen. Den har Heidi med seg. Så ingen unødvendige sjanser blir tatt. Kan fort skje en liten ulykke. Og da er jeg fast her.

For å få litt forandring, så snudde jeg sofaen. Da kan jeg se ut av det andre vinduet. Sitte å se på vannet og regnværet som plasker ned.

Etter litt fant jeg ut at jeg driter i regnværet. Klær kan jeg skifte etterpå. Så jeg gikk ned for å fiske litt. Prøve å fikse meg lunsj. Glad jeg ikke er avhengig av det da. Med min fiskelykke altså.

At regnvær hjelper på fiske, det er oppskrytt det! Nei, her må det haill til.

Etter mat vrengte jeg av meg alle klærne. Kun iført Crocs og cowboyhatt, så tok jeg en skikkelig rundvask ved vannkannen. Fra topp til tå med håndsåpe. Kokkefruen kommer jo etterpå…ja, kanskje flere ganger😂

Klokken er nå 13. Og ingen tegn til at regnet skal gi seg. Har bare økt på nå. Da fikk visst yr rett denne gangen. Skulle regne i hele dag. Og litt i morgen. Det er sommernorge det. Nei, er bare å holde seg under tak. Er litt vind også, så regnet kommer inn i bua. Så kan ikke sitte der. Har ikke ved enda uansett. Kanskje droppe bålkos i dag. Kose meg med Heidi i stede for😂

Innimellom tikker det inn varsler på telefon her. Kommer bare på framsiden. Får ikke lest. Det kom akkurat et varsel om gassutslipp på Herøya. Veier er stengt og folk må holde seg inne. Var kun det som sto. Håper det ikke det går ut over Heidi sin tur hit. Hun kjører Herre-Voll veien. Herøya er over fjorden på andre siden. Ikke så langt i luftlinje…eller gasslinje i dette tilfelle. Er vel enda en times tid før hun skal kjøre der. Satser på at gassen har lettet da.

Heidi og Cian kom rundt 15.30. Det var en våt tur å møte de ved veien. Måtte jo hjelpe å bære ting. Cian koste seg skikkelig på hytta igjen.

Rundt klokken 17 lysnet det litt opp. Heidi hadde med noen burgere til middag i dag. Så da ble det middag på oss også. Måtte bruke mye ketchup på, for Heidi trudde det var dressing her. Den ble med hjem sist gang. Så ble ingen dressing på burgeren.

Nå ble det jo bare go’vær. Så imens Heidi slappet av etter middag, tok jeg en tur i vannkanten. Heidi fortalte at værmeldingen bydde på klart vær i kveld og i morgen. Skulle regne fra klokken 15 i morgen. Så får komme oss hjem innen det.

Så da fikk jeg fikset litt ved til Bål Gunnar allikavel. Så da blir det bålkos i kveld. Heidi og Cian har sovet litt på sofaen.

Klokken var litt over 19 da jeg fyrte opp i bua. Kan ikke bli så sene kvelden i dag. Skal kjøre utpå dagen i morgen. Vi hørte på musikk og pratet. Tok oss litt vin og noen øl. Ble en hyggelig kveld uten regn. Cian koste seg med kalveøret og litt godteri.

Klokken 23 var vi under dyna

Tirsdag

En ny morgen ved Fisketjenna. Klokken er 8 og kaffen står og trekker. Må ha et par kopper for å våkne litt.

Etter litt kaffe tuslet jeg ned i vannkanten. Var det mulig å få seg frokost tru. Helt stille på vannet.

Nei, var ikke mye liv. Hadde et napp, men blir ikke mett av det. Må ha så mye tilbehør da. Får prøve litt til utover dagen. Skal jo være her noen timer til. Jeg må kun rekke Storcash før det stenger. Må en tur innom der på vei hjem.

Hadde trengt noen dager til her, men må hjem og jobbe. Så får vi heller dra tilbake på lørdag eller søndag. Er jo kun fra lørdags ettermiddag til tirsdag vi har mulighet til det.

Disse dagene med pause fra internett er gull verdt. I hvert fall når man er litt overarbeidet slik jeg er. Et lite pusterom i hverdagen. Bare slappe av og kose seg. Selv om det ikke er noen luksushytte, så er det luksus å være her i skogen.

Etter mange forsøk på ørreten, så måtte jeg ty til ost og skinke på brødskiva i dag også. Ikke så svett ost i dag. Heidi hadde med nye kjøleelementer i går. Så det hjalp betraktelig.

Klokken 10.30 våknet også de to andre til liv her. Både mor og boffs er b-mennesker (hund) de er glad i å sove lenge. Heidi fikk kaffe på sengekanten. Det er jo alltid hyggelig.

Jeg må nok bare innse at det ikke blir noe fisk på denne turen. Ja, ja…Sånn er det bare. Heidi fant i hvert fall litt telefondekning på høyden utenfor hytta. Er litt bedre på Telenor sitt nett, enn Telia som jeg har.

Utpå dagen ryddet vi hytta og pakket sammen tinga våre. Da gikk ferden hjem igjen