Måtte ringe legen til slutt

Categories Blogg


For de av dere som husker et par måneder tilbake i tid. Vi var på Vixen i Oslo en helg. Og det ble veldig mye gåing på Tommelom den helgen. Jeg har jo veldig dårlig bein fra før. Blodsirkulasjonen er svært dårlig. Dette er jo problemer jeg fikk etter mitt rusmisbruk for mange år siden. Grokjøtt har bena mine aldri hørt om😂De har i hvert fall glemt hva det er!!

Jeg hadde så vondt i bena etter den helgen i Oslo. Jeg hovner jo opp som en tømmerstokk for ingenting. Og om man da har et lite sår på foten, i dette tilfelle ankelen. Da vil det bli større og betent. Jeg har vært gjennom dette noen ganger før.

Over 300 000 skritt på en måned på jobb i 2018. Førte til 8 måneder på sårstell etterpå. To ganger i uka måtte sykepleiere stelle såret. Det startet som et bittelite sår som jeg fikk på kjøledøra på jobb. Såret ble til slutt 4•4 cm og veldig dypt.

Nå har det skjedd igjen. Det lille skrubbsåret jeg hadde på ankelen, er nå over 1 cm. Og 1 cm dypt, med infeksjon.

De siste 4-6 ukene har det vært så vondt at jeg ikke kan bruke sokker hjemme. Jeg går i tresko ute, for vanlige sko gjør for vondt. Typisk at man blir slått av et lite sår og litt infeksjon😂

Så for de som lurer på hvorfor de ikke har sett turbilder sammen med bikkja de siste ukene. Der har dere svaret. Jeg kjører bil med tøffel på venstre benet. Heldigvis automatgir😂

Disse plagene har gått ut over nattesøvn så det holder. Må stå opp klokken 3 og 4 pga smerter. Oppi alt det her skulle jeg gjøre ferdig kokebok. Og butikken vår skulle gjøres klar til åpning.

På tirsdag var det NOK!! Etter 2 måneder…..og litt mas fra fruen og unger. Jeg gikk til legen. Jeg fikk antibiotikakur, som jeg nå går på. Og ble henvist til sårpleie i Porsgrunn.

I går fikk jeg melding om time der. I SLUTTEN AV MAI!!!! Altså over 5 uker til 😂😂😂

Er det pga at det står tidligere rusmisbruk i journalen, eller er det vanlig om man har et sår som ikke vil gro? Sist fikk jeg time etter 2 dager.

Ikke nok med at jeg har ett sår. Småsår under kommer og går. Er infeksjon nedover fotbladet. Og hovent som fy! Og det gjør så forbanna vondt. Som kniver som stikker i foten😫

Ja, ja… det går seg vel til😜Vi kom i mål med butikken…om noen dager har jeg et STORT selskap å lage mat til. Blir vel på krykker da vel😂

30 kommentarer

30 thoughts on “Måtte ringe legen til slutt

  1. Du må ringe og mase, Tom, om igjen og om igjen, helt til du får time til sårstell. Dessverre, sånn er helsevesenet i Norge nå, den som roper høyest når frem først. Snakker av erfaring, etter å ha hjulpet min gamle mor i mange år. Stå på, ikke gi deg! 👍

      1. Denne gangen må du mase. Eller finne en annen behandler. Du kan ikke gå til i slutten av mai med det der!!

    1. Du har jo sikkert prøvd alt, men jeg må spørre allikevel. Har du forsøkt fotbad med grønnsåpe?
      Lykke til, og god bedring. 🤗

  2. Ring hjemmesykepleien der du bor du . så kommer de og fikser sårstell og skifter bandasje osv . Burker gel og da gror det fort . Lykke til og som hun over skrev . Helt innafor å mase på de

  3. Seriøst!! 5 uker?? Du kan ikke gå med det der i 5 uker!🙈 Ring å mas for det går ikke ann🙈Jeg er ikke no sykepleier eller lege men etter mange år innen helse og rusomsorgen har jeg vært borti en del sånne sår og det der ser ikke bra ut🙈

  4. Kålbladomslag funker fjell😀 google it i påvente av time. Hjemmesykepleien kan hjelpe deg om du går via fastlege

  5. Denne gangen må du mase. Eller finne en annen behandler. Du kan ikke gå til i slutten av mai med det der!!

  6. Åh! Jeg blir så sinna når jeg hører hvordan du blir behandlet! Du er en fantastisk person som er ærlig om din fortid, men som har kommet deg på beina og gjør en formidabel jobb!Det er neste som om jeg vil kjøre til deg og behandle såret.
    Slapp av, jeg skal ikke komme på døra.
    Men du MÅ ringe og mase! Du kan ikke ha det sånn!
    Ellers anbefaler jeg medisinsk honning fra apoteket. Dyr, men verdt hver krone. Har erfaring. Ønsker deg og dine alt godt, Tom!

  7. Hei Tom ! Jeg kjenner meg igjen med din helseutfordring , jeg hadde selv sår i ankelen som ble betent og fikk infeksjon ,måtte selv sårbehandle dette selv i 4 mnd. før fastlegen sendte meg til rikshospitalet hudavdelingen hvor de fikk ut puss og jeg ble liggende der et par dager med antibiotikakur ble fulgt opp med et spesiell fotbat med sink trur jeg det var såret grodde fint etter dette . Mitt råd er kom deg til spesialist på sykhuset og bli kvitt såret

  8. Som å se de såra som samboer klarer å få om han skraper leggen borti ting eller får klødd seg. Han har veldig dårlig blodsirkulasjon i benet etter sykdom. Jeg vil tipse deg om å ta på Manuka honning. Etter at sykehuset gav opp å få div sår han hadde fått å gro, prøvde vi Manuka honning. Det funka som fjell, så hver gang han får sår nå er det på med Manuka honning og plaster/bandasje. Manuka honning brukes på blant annet liggesår / andre sår på sykehus blant annet i Sverige og Australia. den er rådyr, men funker!! Google Manuka honning og sårbehandling. lykke til

  9. Har du diabetes i tillegg til utfordringer etter et levd liv? Ser ikke bra ut, men legekontorene driver jo med sårbehandling uavhengig av ledige timer hos legen. Fulgte barnebarn til sårbehandling i lang tid ( mor og far jobbet) etter at det gikk betennelse i et operasjonssår. Var jentene på kontoret som tok seg av det. Møt opp på legekontoret på mandag og sleng foten opp på skranken. Legg gjerne til et : “kan dere være så snille og hjelpe meg” og smil pent. Hjelper ikke det møt neste dag med en lekker lunsj i bestikkelse.
    God bedring

    1. Enig! Prøv med honning. Smør honningen PÅ bandasjen. IKKE på såret! Da dette uroer groinga. Billig bandasje med en glatt side der du smører/legger på honningen. Skift hver 2-3. dag i begynnelsen, da såret trenger ro for å gro. Lykke til.

  10. Så når såret blir bra og iogmed at du står og går mye anbefaler jeg støttestrømper, er godt for blodsirkulasjonen. Tas på om morgenen og av på kvelden.

  11. Ring legevakta utenom kontortida, og be om en øyeblikkelig hjelp-time. Det har funket for meg.
    Ønsker deg GOD BEDRING !

  12. En lege må diagnostisere såret for rett behandling. Det er ulik sårbehandling for ulike typer sår. Ikke bruk grønnsåpebad, det endrer pH balansen i såret og dermed bruker det lengre tid på å Gro. Såret må ha det ganske tørt og litt luft. Ikke direkte luft. Jeg anbefaler polymem silver som tapes fast på kantene. Skiftes kun når 75 # av bandasjen er gjennomtrukket, og innenfor kantene. Ikke pent sår det der. Er det venøst bør det også behandles med kompresjon. Derfor diagnose. Lykke til.

  13. Det er så trist å lese at dette er hva det offentlige helsevesenet i Norge tilbyr.
    Jeg skulle så gjerne sagt, bruk privat helsehjelp. Men iallefall MAS så de blir lei av deg, det funket for meg. Jeg fikk plutselig et “innsett”. Nå er det mannen min, store smerter, 1-2 mnd ventetid på operasjon fordi han har passert 80. 😠
    Mandag starter han maset 🌞🌻

  14. Dette var trist lesing. Søk legehjelp igjen, og ikke gi deg. Du kan ikke gå sånn til i mai.
    Jeg er ingen lege, men bare ut fra bildet over og det du beskriver om såret og utviklingen til nå, så kan det være at du har en blanding av arterielle og venøse sår??
    Det er viktig med riktig behandling for å få disse til å gro.
    Masse lykke til og god bedring!

  15. Det såret dær kan du ikke gå med i mange uke uten og vite ka som er under den skorpa. Dette er ikke et fint ukomplisert sår da man ser hvor hoven du er med påfølgende dårlig sirkulasjon. Du forteller også om kor ondt det gjør i såret. Tok legen sårprøve av såret før å finne ut ka slags bakterie som er dær? Nei her MÅ du mase før å kom inn mye raskere. Du sjøl må vurder det hver dag før å se om det voks eller om det krympe. Du har smerte i såret og det er ikke greit å vent så lenge. Mange sir du skal ta kontakt med hjemmetjenesten, hær æ bor så tar hjemmetjenesten å hjelpe de som ikke kommer sæ tel legen sjøl, kanskje det er sånn dær du bor? Nei mas på fastlegen er du snill. God bedring. Hilsen sykepleier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *