🦮Cians adventskalender 1. desember🎅🏻

Categories Blogg

Det skjer mye spennende før jul, også for en hund. Cian vil i år skrive til dere i 24 dager. Hva han har på hjerte, det må du følge med for å finne ut.

1. desember

Hei alle sammen, Cian her.

Mamma og pappa har så mye å gjøre fram mot jul, så jeg tenkte jeg skulle hjelpe de litt her på bloggen. Nå skal jeg skrive til dere de neste ukene, gi dere et lavere perspektiv på ting. Ja, for jeg er jo bare halvmeteren høy.

Vet dere hva mamma gjorde eller. Jeg har aldri vært så flau i hele mitt liv. Vi var på julegrantenning i Lunde. Og mamma kledde på meg julegenser, sko og Rudolf-gevir. Greit med den på hode, den ristet jeg fort av. Så mange mennesker som stirret på meg, følte meg så dum. Og så mange tisper det var der da. Jeg tørr aldri vise meg i sentrum igjen. Eller kanskje jo, det er jo så mange deilige dufter i sentrum. Og det er jo toalett annen hver meter. I sentrum spiller de også julemusikk. Der står julemusikken på full guffe døgnet rundt fram mot jul. Det er litt koselig syns jeg. Julemusikk på do da gitt.

Nabokatta vår som holder til i svingen her på gården. Han heter Linus. Ja, det er helt sant. Linus i svingen. Det er mormor og Bampa sin katt. Han lo skikkelig av meg da han så meg med klær. Jeg skal jaggu få tatt rotta på det gliset der en dag. Linus kom til gården i starten av året, så vi har ikke blitt så gode venner ennå. Han stikker bare av når jeg springer etter han for å si hei. Skjønner ikke hvorfor jeg.
Linus er flink å fange mus som han gir i gave til mormor og Bampa. Er ikke det snilt da? Han kommer med de både levende og død. Så da må mormor på musejakt også. I sommer måtte mamma få ut en fugl som Linus hadde tatt med inn for å leke med. Skjønner jo at han vil ha venner også. Fuglen fløy rundt i vinduet der, men mamma fikk forsiktig tak i den. Så fikk den fly sin egen vei ute i det fri. Jeg trur nok den ble glad for det. Det minner meg om et refrenget på en sang mamma liker. Det går slikt:

Men hvis eg ser
ein liten fuggel,
så fyke lavt på gylne vinger,
då plukk eg an ner
med mine hender.

Trur det er en svamp som synger, det har mamma sagt.

Pappa prøver å finne julegenseren sin. Den er bare helt borte. Gjør sikkert ikke noe, tenker jeg. Han ser jo bare dum ut i den genseren. Med lys og bjeller på. Da foretrekker jeg heller min genser…any day😀Pappa sier genseren har krympet litt, for den har blitt litt trang over magen. Rart det der med klær, at de krymper sånn. Det skjer mye av det her i huset.

Jeg skal i hvert fall være hjelpsom, jeg skal finne den dumme genseren for han jeg. Jeg har jo 50 millioner ganger bedre luktesans en pappa. Nå har jeg ikke helt lært å regne, men det høres mye ut ikke sant?

Sist jeg så den genseren må ha vært i starten av året. Det glemmer jeg ikke for å si det sånn. Jeg elsker å ligge på klær som havner på gulvet. Jeg så en genser, så jeg la meg på den. Da spratt jeg fort opp igjen for å si det sånn. Den lagde jo lyd. Bjeller på en genser liksom. Jeg vil jo ikke ligge der bjelle mot bjelle….kremt…hundehår i halsen.

Så det var sist jeg så den genseren, så hvor havnet den etterpå tru. Kan jo hende at Linus tok den. Det var jo rundt samme tid han kom til gården. Nå kan jeg ikke beskylde Linus uten bevis, så jeg får lete litt hjemme først.

Jeg leter på soverommet vårt tenker jeg. Her er det mange skap gitt, hvordan skal jeg få åpnet di. Jeg har jo ikke fingre, jeg har poter jeg. Håndtakene er veldig høyt oppe…Nei, jeg får de ikke opp. Se der er senga mi jo. Jeg elsker senga mi, der kunne jeg sovet hele dagen. Trur jeg legger meg litt i den jeg, den er så myk og god. Nå ble jeg trøtt gitt, trur Jon Blund har vært innom jeg. Vi boffses i morgen dere!

Snus og boff fra Cian!

5 kommentarer

5 thoughts on “🦮Cians adventskalender 1. desember🎅🏻

  1. Herlig!😊🥰🐶🎄. Digger oppskriftene dine,og dette med adventskalender fra Cian var en morsom overraskelse🎅🏼🎄. Ser fram til neste innspill😊🐶

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *