25 liter lapskaus og senebetennelse…igjen

Categories Blogg

I dag har jeg lagd 25 liter lapskaus. Og som vanlig går det ut over min høyre hånd og arm. Lapskaus og senebetennelse går liksom hånd i hånd for min del. Ja, ikke mindre menger da. Men slik som det her, 25 liter og oppover. Jeg kan jo ikke la vær å lage mat av den grunn. Må bare ta en liten pause etterpå. Om ikke mange dagene har jeg 500 bøker det skal skrives hilsen og underskrift i. Så må jo være uthvilt til det. Kommer nok til å kjenne det også godt. Skal på bokhandelen å finne noen tykke penner. De er bedre for meg å holde.

Det er noen kg grønnsaker og kjøtt som skal til for å lage 25 liter lapskaus. Dette bruker jeg:

10 kg potet

5 kg gulrot

8 kg oksekjøtt

5-6 purreløk

5 kålrabi

4 sellerirot

Så har jeg noen poser med ferdig lapskausblanding i reserve. Om jeg ser at jeg ikke når 25 liter, så fyller jeg på et par poser. De er jo kokt på noen minutter. Alltid greit og ha en reserveløsning sånn i tilfelle.

Først var det skrelling av grønnsaker, og min utfordring ser dere på bilder under. Jeg har vondt for å holde skrellere. Jeg bruker tre forskjellige etter hvilken grønnsak og størrelse det er på grønnsakene.

Så allerede der kjente jeg det godt i hele armen. Noe jeg visste på forhånd.

Så skulle alt kuttes opp, og kjøtt skulle kuttes opp og stekes.

Det var godt å komme så langt. Da var alt klart for koking. Jeg koker alt med masse oksekraft på boks.

Etter hvert som det faller sammen i kasserollene, fyller jeg på med mer kjøtt og grønnsaker. Har ikke plass til alt fra starten av.

Jeg hadde ennå purreløken å kutte opp, men den skal ikke i før siste halvtimen. Så den ventet jeg med.

Som dere ser så mangler jeg jo litt av fingrene på høyre hånd.

Det skjedde etter en tur opp på toppen av Mount Everest. Frost er ikke noe å tulle med

Nei da, jeg bare tuller med dere. Akkurat den der har jeg lurt mange med. Er det jeg svarer når noen spør om hva som har skjedd. Det var faktisk en som trudde meg en gang, så glemte jeg å rette på det etterpå😂

Nei, dette var nok kun min egen feil. Jeg injiserte  amfetamin i en arterie istedenfor en vene. Arterier er blodårer som fører blod fra hjertet og ut i kroppen. Årer som fører blod til hjertet fra kroppen kalles vener. Det er et ekstremt trykk i en arterie, og lyst blod som man sier. Der skal ingenting inn. I en vene er det mørkere blod, er de man bruker. Også til blodprøver.

For de av dere som har målt blodgass, så vet dere hvilken blodåre jeg snakker om. Og kanskje dere husker hvor vondt det kan gjøre?

Etter 10 sekunder var hånda mi mørk lilla. Og etter noen dager var fingrene svart. Jeg gikk ikke til legen før etter 10 dager, da var det for sent. Jeg hadde fått koldbrann.

Etter flere forsøk på amputasjon, så endte det opp med at kroppen måtte fikse dette selv. Jeg hadde ekstrem anemi, og de turte aldri legge meg i narkose. For sjansen for at jeg ville overleve var liten. Så da måtte jeg gå slik da, i flere måneder.

Til slutt falt en og en finger av. Bildene over er veldig dårlige. Ble nok tatt med en veldig dårlig mobil for 14 år siden. Så der har dere grunnen til at jeg mangler litt.

Tilbake til maten

Etter lapskausen har putret i 2-2.5 time har jeg i purreløk. Så får den putre en halvtime til.

Så er det å smake til med litt salt og pepper. Viktig med masse smak i lapskausen. Oksekraften er ganske salt, så ikke alltid jeg trenger mer. Pepper må jeg uansett ha godt med.

Så da er lapskausen ferdig. 25 liter pluss litt til.

Og gjetter dere hva vi skal spise til middag i dag?

1 kommentar

1 thought on “25 liter lapskaus og senebetennelse…igjen

  1. Nydelig mat. Ser og forstår at det blir feil når du mangler så pass mye på hånden din.Hadde jeg bodd nærmere, skulle jeg ha hjulpet deg. Jeg elsket å skrelle og kutte. Men det skal sies, det meste jeg har lagd er 10 liter. Respekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *