«Fattigmannskrem» Krem uten fløte

Categories Oppskrifter


Jeg kom over denne oppskriften på norsktradisjonsmat.no og den vil jeg selvfølgelig teste ut. I våre dager kan den være til nytte hvis man ønsker en magrere krem eller ikke har fløte for hånden, for eksempel på hytta.

Det står også skrevet under denne oppskriften:

Rettens opphav

Denne oppskriften er sendt inn av Søgne Bygdekvinnelag i Vest-Agder. De har oppskriften fra Signe Harbak. Signe forteller at de i «gamle dager» ofte var prisgitt denne kremen.

Det er en stund siden Tomstolen har testet noe, så var på tide å børste støvet av den igjen.

Du trenger til 2 porsjoner:

  • 212 dl skummet melk
  • 12 ss hvetemel
  • 12 ss sukker

Slik gjør du:

Ha melk i en kjele. Visp inn hvetemel og sukker. Kok i fem minutter og avkjøl.

Visp blandingen til det blir krem.

Jeg gjorde 2 forsøk på denne. På bilde under her ser dere bilde hentet fra norsktradisjonsmat.no

Den ser litt fastere ut en det jeg fikk til på mine forsøk, men ikke helt som krem du bruker på kake akkurat. Var nok mer en dessertkrem kan jeg tenke meg. For veldig luftig var den.

Det tok veldig lang tid å piske. For å få den slik dere ser på bilde brukte jeg 5 ganger lengre tid en vanlig kremfløte. Det begynte å lukte svidd av miksmasteren, på tide med en ny kanskje. Man kan ikke bruke mer hvetemel i, for man kjente litt av melsmaken. Så mer mel er ikke løsningen.
Har det noe med nymotens skummet melk å gjøre, det vet jeg ikke. Jeg fant ikke veldig mye info om denne kremen.

Uansett er vi kommet til konklusjonen:

Ja, dette er en mager krem. Det minner egentlig ikke så mye om krem på smaken. Kokkefruen har jeg ekskludert fra denne testen, med korona syns hun kremen smakte som våte sokker. Jeg turte ikke spørre hvor ofte hun smaker på våte sokker da. Men, men….hver sin lyst.

Jeg syns det smakte mer risengrynsgrøt uten risen da. Med kokt grøtris i denne hadde det vært en fantastisk riskrem trur jeg.

Man kjenner smaken av hvetemel, det trekker litt ned for min del. Kunne gjerne hatt litt mer sukker i etter min smak eller en liten klype vaniljesukker.

Sammen med en dessert som gele, sjokoladepudding, tilslørte bondepiker, frukt cocktail etc. hadde nok denne kremen gjort seg mye bedre.

Jeg kan se at det var en høydare for de unge i gamlelager å få servert denne.

Dette er nok ikke en krem jeg kommer til å lage så mange ganger, men gøy å prøve. Jeg hadde aldri hørt om den før jeg leste oppskriften.
Prøv selv da vel😊

Tomstolen gir fattigmannskrem terningkast 3.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “«Fattigmannskrem» Krem uten fløte

  1. Denne kremen lærte jeg å lage av min heimkunnskapslærer på ungdomsskolen. Koketid på jevningen er avgjørende for å få bort melsmaken. Hvis du kjenner melsmaken, så har du ikke kokt den lenge nok. Jeg tilsetter også litt vaniljesukker og serverer kremen til fruktgrøt. Den passer veldig godt til eplegrøt med litt kanel i.

  2. Takk for anmeldelse av fattigmannskrem. artig å ta frem gamle oppskrifter og få en “smak” av norsk mattradisjon og tilstander av tidligere tider :o) skal prøve å lagre den i kremet pastaoppskrift med blomkål og spekeskinke. Prøver å koke lenge nok jf andre kommentaren om lenge nok koketid for å unngå melsmak og sløyfe sukkeret.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *