Flaut, men jeg biter i fra meg!

Categories Blogg
Jeg skriver jo mye til dere fra livet mitt, men dette er litt flaut på en annen måte. Dette er flaut siden det er midt i fjeset på meg. Og som en matelsker, ganske så viktig.

Jeg har alltid hatt dårlige tenner. Så lenge jeg kan huske i hver fall. Alltid masse hull, stikk motsatt av min bror. Han var langt oppi 30 årene før han hadde sitt første hull.

Tilbake til videregående gikk jeg tre år med tannverk uten å gå til tannlege. Jeg kunne bare spise på den ene siden av munnen, og kom det mat over til den andre siden, var det som å bli slått i ansiktet.
Sånn gikk årene da, mye tannverk og mye dårlige tenner.

Da jeg gikk på amfetamin ble fra før dårlige tenner, ekstremt dårlige tenner. Og det hjalp ikke at jeg fikk oppheng etter at jeg hadde tatt amfetamin. Satt med syl, speil og lommelykt og pirket med i tenna. Dette over mange mange timer. Problemet med oppheng på amfetamin, er at man ikke klarer å stoppe det man gjør.

En gang koblet jeg samme stereoanlegget i ett døgn. Koble til og koble fra om og om igjen til jeg fikk det perfekt.

Slik var det med tenna også. Jeg klarte ikke stoppe. Små hull var nå kjempekrater osv.

Jeg hadde flere hull i hver tann. Det var så ille at midt i fortannen var det et hull rett igjennom. Og smertene var jo så ille at da ville man bare ruse seg mer.

Jeg måtte slutte å smile til slutt. Det gjorde jeg vel uansett, for all gnist i livet var borte på den tiden.

Etter jeg ble tvangsinnlagt i 2011 og så videre til Hedemark for opptrening, fikk jeg gratis tannlegehjelp. Jeg var under både NAV og LAR, så de dekte tannlege. Men bare det billigste alternativet. En tannlege hadde tatt et overslag av tenna mine, og funnet ut at de kunne repareres. Ville bare koste noen hundre tusen.

Nei, det billigste alternativ var å trekke alle sammen.

Den ene dagen 9 tenner nede og uka etter 12 tenner oppe. Var så mange jeg hadde igjen. Jeg husker jeg tok tiden når han trekte 12 tenner. Det brukte tannlegen 8 minutter på. Helt sykt! Det var et blodbad uten like🤣

Jeg fikk proteser som de hadde fått lagd. De ble satt inn med en gang etter jeg hadde trekt. Etter noen uker passet kun den ene, den andre gjorde vondt.

Så da gikk jeg med kun tenner (protese) oppe i munnen. Gikk slik i 3 år.

Etter 3 år fikk jeg dekt en operasjon for å sette inn tannrekke på stifter/bolter. Det var kommet en ny metode med klips de ville prøve. Denne metoden skulle være bedre en den som sitter fast.

Istedenfor 3 bolter operert inn, fikk jeg 2. Tenna kunne jeg ta av og på. Altså de satt ikke bom fast som andre hadde.

Det holdt en uke ca. Så var de helt løse og bikket fram og tilbake når jeg spiste. Veldig vondt og veldig plagsomt.

Etter det gikk jeg ut av NAV og LAR. Jeg la det livet bak meg og gikk min egen sti. Da mistet jeg også retten til tannlege.

Så nå i mange år har jeg brukt proteselim for å holde tenna på plass. Jeg limer ca. 15 ganger om dagen og bruker 3-4 tuber med lim i uka. De koster 125 kr stykk. I Sverige koster de 1/5 del.

Protesene har knekt flere ganger, for de er så tynnslitte. Da er det fram med lynlim for å få de sammen igjen. Og sånn går dagene. Må passe på alt jeg spiser, må aldri være hardt. Jeg har  heller ingen medisinske grunner til å få dekt nytt😂Så satser på Lotto😉

Dette er jo ganske så kjipt for en matelsker😂Og ikke minst flaut. Utenom mine nærmeste, så er det ingen som vet om dette. Fram til nå da, men det får jeg ta med ett smil😁Jeg overlever som alltid, mange har det mye verre.

12 kommentarer

12 thoughts on “Flaut, men jeg biter i fra meg!

  1. Har aldri hatt problemer med tenner,før jeg fikk hjerneslag. Da ble det store problemer,og får ikke den hjelpa jeg trenger. Har ikke råd til hverken det ene eller det andre,så snart blir det vel 2 tenner: ei for fisk og ei for kjøtt..tenner hører ikke til kroppen🤬

  2. Tennene er noe av det viktigste på kroppen vår. Mener det burde vært egenandel som ellers i helsevesenet. Uten tenner kan man ikke tygge maten ordentlig. Har slitt med dårlige tenner på grunn av mye medisin i barndommen. Hadde ikke sjeldent 6-7 penicillinkurer i året. Ble selvfølgelig allergisk mot penicillin til slutt.

  3. Jeg har selv protese både oppe og nede. Har slitt lenge med at de slipper. Men nå har jeg funnet ut ting som gjør at jeg trenger bare å lima oppe annen hver dag, og nede hver dag. Vis du har lyst på tips, så send meg en mail.
    Tenner bør snart bli en del av kroppen.

  4. Alle jeg kjenner som har fått hjerteinfark eller angina, har dårlige tenner med betennelser. staten burde dekke slik hjelp som noe annet, da det faktisk er billig forebygging i forhold til hjertesykdommer som er mye dyrere for samfunnet. Jeg hadde en kunde en gang som nesten ikke hadde tenner, var uføretrygdet tidliger alkoholiker, han så jeg hadde syltelabber og da sa han at det første han skulle gjøre hvis han fikk proteser var å knage på syltelabber, mens han grilla bein som han elsker å gnage på, trist at det er slik i rike Norge

  5. så flott du deler ditt liv og masse gode oppskrifter 👌og gode råd .
    tannlege sku vært grstis for alle 🙏

  6. Selv har jeg protese. Det fungerer fint for meg. Jeg reiste til Wroclaw i Polen til Live Dent der.Fantastisk flinke, og uhyre billig. Protesen oppe og nede, samt en ukes opphold+ reisen tur/retur kostet meg 12.000,-
    Hadde jeg gjort det her i Norge hadde det kostet meg 110.000 kr
    Der er også en klinikk i Gdansk hvor de også har norsktalende tannleger, de er litt dyrere, men dyktige. Har vert der å fått justert og Fixet protesen nede, og det kostet 1800.-
    Vert turen kan jeg forsikre deg🤗
    Lykke til.

  7. Jeg fikk høre av tannlegen at det ikke skulle være nødvendig med festemiddel, da fikk jeg heller komme tilbake når gommen var grodd mer, og tilpasse den protesen jeg hadde… Det skjedde ikke, jeg bruker pulver og er fornøyd med det og trenger ikke nyvasket protese, for å fungere, men det trenger den “pastaen”..
    jeg handler et lite lager når jeg er i Sverige.
    og du.. Det er ingenting å være flau av… Det er det du gjør,som blir lagt mer til.. 👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *