Fleskepannekake i langpanne

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter, Svin

Fleskepannekake er jo bare så godt. Moren til min bestevenn i oppveksten lagde ofte fleskepannekaker. Og da spiste jeg selvfølgelig hos de. Til fleskepannekaker kan du enten bruke bacon eller lettsaltet sideflesk (uten svor) Bacon kan du enten kutte smått eller i større biter. Sideflesket burde helst være i små biter. Skal jo klare å tygge de også. Man kan enten steke en og en pannekake, eller man kan steke en stor. Det har jeg gjort her. Sparer både strøm og arbeid.

Du trenger:

(1 langpanne/stekebrett)

300 gram bacon eller sideflesk

3 dl hvetemel

5 dl melk

0.5 ts salt

Ca. 2 ss gressløk

5 egg

smør til steking

Slik gjør du:

Del flesk eller bacon i biter. Stek det i en stekepanne ved god varme.

Ha mel i en bolle. Lag en grop i melet. Pisk sammen egg og melk. Rør inn ca. halvparten av væsken. Rør godt.

Tilsett resten av væsken. Rør godt, slik at det blir en klumpfri røre. Ha i salt. La røren svelle i ca. 15 minutter.

Sett ovnen på 200 grader. Finn fram en langpanne eller et stekebrett.

Fordel røren på brettet. Ha over bacon, litt av stekefettet og gressløk

Stekes midt i ovn i ca. 15 minutter

36 kommentarer

36 thoughts on “Fleskepannekake i langpanne

  1. Måtte kikke innom og sjå på fleskepannekaka di🙋🏼‍♀️ Nam. Nostalgi for meg også. Hos oss ble det laget porsjonspannekaker i stekepanne, med flesk sjølsagt, og litt tykkere enn vanlige pannekaker. Men varianten din må jeg prøve en gang….

  2. Å herlighet! Eg leste FISKEpannekaker og måtte lese oppskrift for å se om det faktisk var en greie! Ble veldig glad for å oppdage lesefeilen, og velger å heller takke for spennende oppskrift 😅🤩

    1. Jeg gikk rundt å lurte på om fiskepannekake var godt, når jeg lagde denne🤣Trur ikke jeg skal prøve😜

      1. Prøv å lag sildepannekaker, det er kjempegodt. Bruk små, ferske, rå agnsild, kanskje det heter sardiner, men de er på størrelse med ansjos. Min pappa kjøpte det på Rådhusbrygga i Oslo. Ellers får du som regel kjøpt flere steder langs kysten, ihvertfall i Valle/Bamble. Napp av hodet, noen velger kanskje å rense de, men det er litt av en jobb, min mamma stekte de hele bare uten hodet, legg tett i tett i stjerneform rundt i hele panna, stekes med litt smør el. margarin, trenger bare et par minutter. Slå over sammenpisket egg, vann og salt. Ikke noe mel.

        1. Beklager, er sikkert godt for de som liker sardiner/sild/ansjos etc. men det blir ikke spist her i huset😂

  3. Hva bruker du til fleskepannekakene? sukker og blåbær som til vanlige pannekaker eller?

    1. Trenger ikke ting på dem, bare mere bacon evt. Vi har alltid spist dem som de er, med revet gulrot og eple til, og evt kokt mandelpotet

  4. Fleskepannekake er jo så godt. I min barndom spiste vi dette ofte og som tilbehør brukte vi kokte poteter. Helt nydelig 🙂

    1. Poteter må til, er også godt med hvit saus med fettet etter flesket oppi og rør godt 👍

  5. Dette var redninga mi når jeg studerte i Bergen. Rett ved der jeg bodde lagde de fleskepannekaker i stekepanne. Det var så enkelt å stikke innom der når jeg ikke hadde så god tid mellom skolen og andre aktiviteter. Hadde bare hørt om det før, og trodde ikke at det skulle være SÅÅÅ godt! Og siden har jeg lagd det selv. 🙂

  6. På Prøysenhuset i Ringsaker lager de utrolig gode fleskepannekaker. Som tilbehør bruker de kokte poteter, smeltet smør og tyttebær. Jeg synes også det er godt med blåbærsyltetøy, sukker

  7. Anbefaler på det sterkeste å prøve 2-3 skiver brunost på fleskepannekaka. passer så godt med noe søtt til flesket.

  8. koselige barndomsminner ….Tror jeg lager det til barnebarnet mitt i morgen…HN elsker pannekaker med bacon

  9. Ja fleskepannekake har jeg lagd mye..veldig godt med litt tyttebær til! Men jeg steker lettsaltet flesketerninger direkte i langpanna først..og når de er så godt som ferdig stekt heller jeg over røra og lar det steke til den er gylden brun. Synes det er enklest. Da slipper jeg å steke flesket i stekepanne først.

  10. Hei. Jeg doblet oppskriften noen ganger, har du noen erfaring med, eller tanker ift steketid da? Husker ikke fra tidligere.

    1. Når jeg har doblet, bruker jeg to brett. Jeg syns ikke det blir godt når de blir alt for tykk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *