Biffwok med hvitløk og sesam

Categories Middag, Oppskrifter, Storfe

En enkel og god wok-middag med strimlet storfekjøtt. I denne retten hører det også med koriander for de som ønsker det. Vi bruker ikke koriander her i huset, så det blir ikke med på bildene. Jeg hakker opp litt persille istedenfor. Jeg fant 2 pakker strimlet storfekjøtt på 40%. Så da bruker jeg de.

Du trenger:

( til 2 personer)

300 gram strimlet storfekjøtt

1 ss kikkoman

1 ss maizena

1 ts sesamolje

1.5 ts peppermiks eller ristede og knust pepper

2 fedd hvitløk

1 ss finraspet/kuttet ingefær

1 ss sesamfrø

1 finstrimlet gulrot

125 gram aspargesbønner

50 gram sukkererter

Persille eller koriander til pynt

Serveres med nudler eller ris, og Teriyakisaus

Slik gjør du:

Bland sammen kjøtt, soyasaus, maisenna, sesamolje og pepper i en bolle.
Varm et par spiseskjeer olje i en wok- eller stekepanne. Stek kjøttet raskt over høy varme under stadig omrøring. Stek det gjerne i to omganger hvis pannen ikke er så stor. Ha kjøttet over på en tallerken.
Varm woken på nytt med 1 ss olje og stek hvitløk og ingefær under omrøring i et lite minutt. Tilsett aspargesbønner og sukkererter. Fres videre i et minutt til.

Hell kjøttet og eventuell kjøttsaft tilbake i pannen og tilsett litt teriyakisaus etter ønske (jeg bruker 2-3 ss). Bland alt godt sammen og dryss over sesamfrø.

Serveres med strimlede gulrøtter og persille/koriander.

Jeg har også teriyakisaus på bordet om noen ønsker mer. Jeg bruker nudler til.

1 kommentar

1 thought on “Biffwok med hvitløk og sesam

  1. absolutt min favoritt. Siden noen ikke tåler biter av kjøtt, går det fint å bruke kjøttdeig.
    Bruker ikke koriander, men persille.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *