Fylt julepølse med kålrotmos og rødkålslaw

Categories FirstPrice produkter, Julemat, Middag, Oppskrifter, Svin

En ny vri på julepølse dette. Her har jeg en medisterpølse fra FirstPrice. Den steker jeg hel, og i midten fyller jeg kålrotmos. Og med en fantastisk rødkålslaw blir dette fort en ny julefavoritt. Med dette digge tilbehøret har jeg ikke poteter til, men du kan om du vil.

Du trenger:

(2 godt sultne personer)

1 rund julepølse

Kålrotmos:

0.5 stk liten kålrot

1 liten gulrot

1 liten pastinakk (valgfritt)

1 ss smør eller margarin

1 ss vegeta (kan bare bruke litt salt istedenfor)

0.5 ts pepper

1 egg

2 ss gressløk

Ev. Griljermel om blandingen blir litt løs

Rødkålslaw:

200 gram rødkål

2 ss rømme

2 ss majones

2 små sjalottløk

1 fedd hvitløk

0.5 ts frisk eller tørket chili

Salt

pepper

Saus:

2 ss smør

2 ss hvetemel

5 dl kraft (jeg bruker oksebuljong og vann)

1 ts peppermiks

1 ss gressløk

Slik gjør du:

Først lager jeg kålrotmosen. Den lager jeg en god stund før middagen (4-5 timer) den skal helst bli kald og tykne litt.

Skrell og kutt grønnsaker i biter. Kokes møre. Sil av vannet. Tilsett margarin og krydder. Kjør til mos med en stavmikser. Sett til siden til den blir kald.

Så blander jeg inn egg og gressløk. Er mosen litt bløt, bland inn litt griljermel. Dette gjør jeg rett før middagen skal lages.

Rødkålslaw

Strimle opp rødkålen og løk. Kutt opp chili og hvitløk.

Bland alt i en bolle og tilsett rømme og majones. Bland godt sammen. Smak til med salt og pepper.

Saus:

Smelt og brun smør i en panne. Tilsett hvetemel og brun jevningen til ønsket farge.

Tilsett kraft og la koke i ca. 8-10 minutter. Smak til med pepper, skal være godt med peppersmak. Tilsett gressløk.

Julepølse:

Smelt smør i en panne. Fest endene på julepølsen med en trå eller et grillspyd. Lag noen snitt på begge sider av pølsen.

Legg pølsen i panna. Skru ned til middels varme. Fyll med kålrotmos i midten. Klapp det til slik at det er lik høyde med pølsen.

Stekes på begge sider. Vend den gjerne et par ganger. Vær litt forsiktig når du snur, slik at kålrotmosen ikke faller ut.

Da er det bare å servere folkens.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *