Fylte horn med ost & skinke

Categories Baking, Oppskrifter, Rundstykker og boller

Fylte horn er alltid kjekt og ha liggende i fryseren. De gjør seg godt i nisteboksen eller med på tur i skog og mark. Tiner fort etter du tar de opp. Du kan både lage store og små slik jeg har gjort her. Og du kan også fylle de med nesten hva du måtte ønske. Ost og skinke spiser de fleste, derfor blir det kun det denne gangen.

Du trenger til 48 små horn/24 større:

  • 1 kg hvetemel
  • 30 gram sukker
  • 0.5 ts kardemomme
  • 0.5 ts salt
  • 200 g smør, smuldret i
  • 6 dl melk
  • 100 g gjær
  • 1 egg
  • valmuefrø

Slik gjør du:

  • Bland alt det tørre
  • Smøret smuldres i
  • Rør ut gjær i den lunkne melken som du varmer opp til finger temp.
  • Elt alt godt sammen
  • Heves ca. en time

Når deigen er ferdig hevet knar du den godt på benken med litt mel.

Del opp i emner etter hvor stor størrelse du vil ha på horna. Disse er på 280-300 gram

Kjevle ut deigen og del opp i 4 eller 8 deler.

Legg så ost og skinke på hver del før du ruller de sammen.

Legges på stekebrett med bakepapir.

Etterheves ca 15 minutter

Pensle med egg og strø på valmuefrø

Stekes på 200 grader i ca. 12-15 minutter. Kommer litt an på størrelsen på horna.

Avkjøl på rist

7 kommentarer

7 thoughts on “Fylte horn med ost & skinke

  1. Nå må jeg dessverre bruke litt kjeft på deg! 😡 Er det å friste så jævlig når jeg nettopp har spist skiva med hvitost og syltetøy?? 🥳🍭😊♥️ En herlig oppskrift ,og når man er alene, er det supert å ha litt i fryseren
    De tiner raskt, og er supre til en enkel suppe😊

  2. Lurer på om det er Sunt for meg å følge denne bloggen🤦‍♀️Jeg er jo sulten konstant når jeg ser alt det gode du lager🤦‍♀️Puhh jaja vi prøver ei stund til🤣🤣🤣

    1. Hvis du lukker det ene øye når du ser oppskrifter, så blir du bare halvparten så sulten. Gammelt indianerutrykk

  3. Jeg er så glad at jeg har oppdaget denne siden. Jeg bor i Sverige og har “glemt” lite av det gamle jeg lærte på husmorskolen, men du påminner meg, så nå blir det horn i ryggsekken till påske 😊 man kan jo også variere med pizzafyll

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *