GÁHKKU / SAMISK BRØD

Categories Baking, Brød

Det finnes mange oppskrifter på dette populære, tradisjonelle samiske brødet gáhkku. Brødene kan stekes på mange måter, og lett tilpasses ulike anledninger og omgivelser.

Er du ute i naturen kan du ha med deg deigen, eller kun melblandingen som du blander med vann. Brødet stekes på stein, stekepanne eller på pinne over bålet. Du kan også lage de slik jeg har gjort her. Da ligner de litt på polarbrød og stekes i ovn. Og de blir mye bedre enn polarbrød også, syns vi her hjemme.

I dag bakes brødet ofte til festlige anledninger, og serveres med gryter eller supper, blant annet til Bidos og finnbiff

Brødet kan bakes med kun hvetemel, eller iblandet grovmel. Begge deler fungerer godt. Dersom du bruker melk isteden for vann, blir brødene mindre seige. Du kan også bruke begge deler. Vil du krydre brødene litt, kan karve, anis eller fennikel passe godt.

Jeg ser i andre oppskrifter at det står 500 og 600 gram hvetemel. Her har jeg økt melmengden, for å gjøre den lettere å jobbe med. Jeg nekter å tru at de oppskriftene er riktige. Virker som om en side har skrevet oppskrift uten å teste den. Så har andre sider kopiert den oppskriften. For alle er ganske så lik. Da var det fint at jeg testet det da. Jeg legger ikke ut oppskrifter uten å lage de først. Og jeg syns disse ble ganske så nydelige.

Ingredienser:

50 gram smør

1 ss sirup

5 dl vann

0.5 pk tørrgjær

0.5 ts salt

700-800 gram hvetemel

Slik gjør du:

Smelt først smør i en liten kasserolle. Tilsett sirup og rør til det løser seg opp. Ha så i vann og varm opp til fingervarmt (37 grader)

Ha hvetemel (700 gr)salt og gjær i en bakebolle. Ikke la gjær og salt ligge borti hverandre. Dette gjelder all bakverk. Salt dreper gjær.

Elt deigen imens du sper med med veska. Elt deigen godt. Ha i litt mer hvetemel om deigen blir klissete. Du vil ha den mer klissete en tørr.

Dekk bollen til med plastfolie og et kjøkkenhåndkle. La heve til dobbel størrelse.

Kna deigen godt på benken. Kan hende du må bruke litt hvetemel.

Trill den til en pølse og del den i 20 biter. Trill bitene til boller og legg dem under bakekledet igjen. La dem hvile minst 5 minutter.

Trykk bollene flate og bruk hendene til å forme dem til runde leiver, ca. ½ cm tykke. Legg dem på bakepapir. La dem etterheve under kjøkkenhåndkle i 30 min.

Varm stekeovnen til 200 °C.

Prikk brødene med en gaffel.

Stek brødene midt i ovnen i ca. 12 minutter. De er ferdige når de har hevet seg litt og er gylne.

Avkjøl litt på rist, og server brødene varme og ferske.

Brødene kan også stekes på takke eller på helle over åpen ild. Her er to jeg har stekt i stekepanne. Har brukt litt basilikumolje i panna. Og de ble utrolig god med basilikum smaken.

34 kommentarer

34 thoughts on “GÁHKKU / SAMISK BRØD

  1. Ser virkelig gode ut🙂. Har du forslag hvem mel bruke om man må bake de glutenfrie? Ha en fin dag🫶🏻

    1. Jeg hadde brukt den fine melmiksen man brikker til boller og muffins. Syns den er best til lyse bakverk😃

  2. Hei
    Da har mitt barnebarn på 5 år og jeg,mormor, bakt samiske brød. det var gøy,og de ble veldig gode…

  3. Disse ser ut til å kunne fungere finfint som pinnebrød også. Er det noen som har testet det? Jeg må teste denne oppskriften på hytta, for der bruker vi bålpanna mye. Fint å kunne steke brødene på både helle og pinne.

  4. Måtte bake dem etter din oppskrift idag…. Å dem ble luftige å gode . Prøvde etterpå ny deig med 200 gr sammalt hvete grov og resten hvetemel så det ble 750 gr tils , og blanda 2 dl melk og 3 dl vann . Ble litt halvgrove og det hva også godt . Takk for god oppskrift 😀

  5. Hei Tom!
    Takk for nok ei veldig god oppskrift.
    Laga disse i kveld til stor begeistring til familien min her i Saltdal.
    Hadde vært trivelig å treffe deg når vi er i Lunde.

  6. Lagde disse nettopp men brukte halvparten hvetemel og halvparten fin sammalt hvete. Brukte melk i stedet for vann og sukrin sirup. De ble såååå gode og lunsjen min ble to stk med avokado, litt sitronsaft, salt, pepper og rødløk. Lager garantert disse igjen!!

    1. Fant så mange forskjellige oppskrifter, så måtte bare velge. Var feil i mange. Tenker meg at de blir mer saftig med kulturmelk ja. Så må prøve det neste gang😀

  7. Hei Tom, du har så mange gode matoppskrifter som du legger ut, supert. Kan man bruke speltmet til dette samiske brødet, såg så godt ut at jeg må prøve det, men helst med speltmel.

    1. Det kan du😀Bare ikke bruk samme veskemengde og like lang elting, men dette kan du vel siden du bruker spelt😋

  8. Lagde disse nå i kveld med 150 gram fullkornshvetemel (resten i posen) og 550 gram hvetemel. Skulle ha kefirmelk i, men glemte meg ut og helte oppi 2,5 dl vann før jeg fikk summa meg. Neste gang lager jeg 18 stk og ikke 20 slik at jeg får steikt ferdig alt på 2 stekebrett. Det gjør ikke noe om de blir bitte litt større. De smakte kjempegodt med både hvitost og brunost. Takk for oppskrift.

  9. Glemte å si at jeg i tillegg til 2,5 dl med vann fant fram kefir og hadde oppi 2,5 dl.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *