GOD JUL DESSERT – Made With Love

Categories Oppskrifter

Dette er virkelig en dessert du kan servere i et juleselskap. Eller en hyggelig dessert for familien om du måtte ønske. Det var det jeg gjorde. Litt kveldskos på en lørdag. Dette er et tips du kan videreutvikle.

Her velger du selv hvilken gele du vil bruke. Om du vil lage gele av julebrussaft eller bruke pulvergele. Jeg har brukt bringebærgele pulver.

Først lager du gelé. Følg anvisning på pakken eller lag din egen.

Del noen klementiner og ta ut fruktkjøttet med en skje. Vær litt forsiktig med stilken så det ikke blir hull i bunnen. Må være helt tett. Ta vare på fruktkjøttet, det kan du bruke til andre ting. Jeg lagde f. eks gelé av det også. Til dessert neste dag.

Jeg har lagt de uthulte klementinene i muffinsbrettet, da står de stødig. Så legger jeg en sjokoladebit i bunnen.

Så fyller jeg skallene med avkjølt gelé. Er nok at den er lunken. Den resterende mengden gele hadde jeg i en form med folie. Denne må ikke være så tykk. Maks 0.5 cm.

Så settes alt til avkjøling 4-6 timer.

Nå skal jeg sette sammen desserten. Dette kan du gjøre noen timer før servering også. Bare sett desserten kaldt når den er ferdig.

Først pisker jeg litt kremfløte. Ikke bruk like mye sukker som du bruker i krem til kake. Bruk litt mindre. Vil ikke ha det for søtt. I kremen har jeg et hint av lilla farge. Bare for å skape nyanser.

Så bruker jeg en sprøytepose til å sprøyte kremen oppå gelé. Se bilder. Du trenger selvfølgelig ikke gjøre det. Kan legge med en skje også. Men jeg syns det blir finere med sprøytepose.

Og her er det litt opp til deg selv hva du vil pynte med. Jeg har stukket ut hjerter og stjerner fra den gelen jeg hadde til overs.

Brukt litt sjokolade pynt med skrift og sitronmelisse. Men som sakt, du pynter med det du har lyst til. F. eks: klementiner, raspet sjokolade etc.

Jeg har selvfølgelig også vaniljesaus til. Det hører med til gelé. Men dette heller gjesten selv over. For det kan fort bli litt gris.

6 kommentarer

6 thoughts on “GOD JUL DESSERT – Made With Love

  1. det er veldig arti å følge deg. Du lager så mye godt og fint. Ikke så vanskelig heller. Skal nok prøve en del av det du legger ut.

  2. Veldig kjekt å følge deg! du er flink å forklare med tekst og bilder – og ikke minst viktig å se at det også går an å lage nydelig mat av “billigprodukter” 🙌

  3. Du er så kreativ og lager mye godt. Jeg følger deg i matlaging. God og enkel mat. Tusen takk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *