Juledessert: Hjemmelaget klementingele med sjokolademousse

Categories Oppskrifter

Da har jeg lagd en til juledessert til dere. Får jo aldri nok av desserter gjør man vel? Etter forrige dessert hadde jeg mye fruktkjøtt fra klementiner igjen. Og vi kaster ikke mat. Derfor brukte jeg det til denne desserten. Du kan selvfølgelig også bare klemme ut saft fra klementin for å lage denne desserten.

Jeg la all fruktkjøtt i en kjele. Fylte på med litt vann. Må ikke ha så mye vann, da forsvinner klementinsmaken helt.

Vann og klementin kokes opp imens du bruker f.eks en moser til å trykke ut mest mulig saft fra kjøttet. Imens dette får koke litt legger du gelatinplater i vann. Følg anvisning på pakken.

Jeg hadde også litt sitronsaft i blandingen for litt mer syrlig smak. I tillegg hadde jeg noen dråper med vaniljeessens. Dette kan kuttes ut.

Sil klementinkraften. Vil du ha den helt klar, kan du sile den en gang til gjennom et klede eller kaffefilter.

Ha kraften tilbake i en kasserolle og varm opp. Så har du i gelatinplater. Sett til avkjøling. Om du skal ha gele rett i form trenger du ikke avkjøle først. Men sånn som jeg har gjort her, i glass. Ja, da burde den avkjøles litt så ikke glasset sprekker.

I glassene hadde jeg også klementinbåter. Sett gele i kjøleskap 4-6 timer.

Så lagde jeg sjokolademousse. Til mine fire dessert glass brukte jeg:

  • 1 dl kremfløte
  • 125 g mørk sjokolade
  • 2 stk eggeplommer
  • 1 stk eggehviter , romptemperert
  • 37,5 g melis

Grovhakk sjokoladen og smelt den over vannbad. Dette gjør du ved å ha sjokoladen i en boller eller liten kjele, over en litt større kjele med lett kokende vann.

Pisk fløten til myk krem.

Bruk en håndmikser eller kjøkkenmaskin og pisk eggehvitene og melisen til marengs. Pisk på medium fart til du kan forme myke topper i marengsen.

Bland den smeltede sjokoladen med eggeplommene. Vend inn krem og til slutt de stivpiskede eggehvitene forsiktig.

Ha sjokolademoussen i en bolle og sett den i kjøleskapet. Den burde stå i to timer.

Da er vi kommet til montering av desserten.

Først har jeg sjokolademousse i glassene oppå klementingelen.

Så har jeg friske blåbær oppå der igjen. Hakket opp litt sjokolade på toppen. Pyntet med sitronmelisse, klementin skive og pepperkake.

Serveres med vaniljesaus. Men ikke nødvendig. Jeg ventet uansett til jeg kom ned til gele’n før jeg hadde i vaniljesaus. Da er det bare å nyte folkens!

2 kommentarer

2 thoughts on “Juledessert: Hjemmelaget klementingele med sjokolademousse

  1. Wooow, denne må virkelig prøves til jul. Det høres ut som en nydelig kombo med klementiner og sjokolade. Men når jeg tenker meg om trenger jeg jo ikke vente til jul😉 funker fint til hvilken som helst ukedag også denne. 😉. 🙏takk for at du deler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *