Det er mange der ute som ikke liker smaken av får/lam. Da kan man lage Gris-i-kål istedenfor. Dette er en god erstatning for den kjente fårikålen. Her bruker jeg nakkekoteletter i Gris-i-kålen, men du kan bruke annet svinekjøtt også. Du kan også lage Ku-i-kål om du ønsker.

Du trenger

(til 4 personer)

1 kg svinekjøtt (vekt er uten bein)

ca. 1 kg hodekål

1.5 liter vann

1 ss salt eller etter ønske

20 stk pepperkorn eller etter ønske

Slik gjør du

Del svinekjøttet i passende serveringsstykker. Jeg deler koteletter i 2

Skjær kålen i båter, og legg kål og kjøtt lagvis i en stor gryte. Strø salt og pepper mellom lagene og hell vannet over.

Kok opp retten og la den trekke ved kokepunktet til kålen og kjøttet er gjennomkokt. Jeg lot den trekke i 2.5 time under lokk.

Server med kokte poteter.

14 kommentarer

14 thoughts on “Gris-i-kål

  1. Det har jeg aldri smakt før, og dette så aldeles nydelig ut 🥰🥰🥰 Frister å prøve dette 😊

    Sau/lam kan jo være litt sterkt til magen. Jeg bruker å reagere på saue- eller lammekjøtt. av og til.

    Ønsker deg en superfin tirsdags ettermiddag ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

  2. Dette har jeg laget mye men byttet pepperkorn med karve. Også veldig godt. Deler opp et par gulerøtter og har oppi også

    1. Jeg ville vanligvis brukt gulrøtter i, det gjør jeg i fårikål også. Men ville ikke terge folk for mye med denne oppskriften😂Så gjorde det enkelt. Fårikålpolitiet passer på

  3. God ide 😋 Ser du bruker gulrøtter og løk i fårikål – det ville vel passet veldig i denne også

    1. Ja, det passer veldig godt. Ville bare ikke terge på meg for mange med denne oppskriften😂

  4. for oss som ikkje er så glad i sau. er denne nydelig med gris 😀 bruker og lage med ein jevning. 2ss smør og 2ss mel. synes det blir kjempe godt. men er kanskje bare meg da 😀

  5. Jeg lager noe jeg kaller for “falsk fårikål”. I stedet for kjøtt av lam, så bruker jeg medisterfarse. Nyyyyydelig

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *