Hamburgerbrød i airfryer

Categories Airfryer, Baking, Brød, Middagstilbehør, Oppskrifter

Reklame | Bakeren og kokken

Hjemmelaga hamburgerbrød er noe eget. Du kan lage de fin eller litt grovere etter ønske. Dersom du lager flere enn dere spiser, kan de godt fryses og tas opp ved en senere anledning. Du bruker samme deigen til pølsebrød om du ønsker. Du kan selvfølgelig steke disse i ovn også. 12-14 minutter på 200 grader.

Jeg bruker Bakeren og kokken sin NOD airfryer her. Det er en airfryer med etasjer og stekebrett. Har du lyst på en slik airfryer, kan du få kjøpt den HER

Du trenger

(Til 6 hamburgerbrød)

 7 dl hvetemel

1 ss sukker

ts salt

0.5 pk tørrgjær

1 ss smeltet smør

2.5 dl lunkent vann

1 stk. egg

Slik gjør du

Ha alt det tørre i en bakebolle og rør litt rundt slik at det blander seg.

Ha i smør, vann og egg. Elt deigen godt for hånd eller med kjøkkenmaskin. Start med lav hastighet og øk etterhvert dersom du bruker kjøkkenmaskin. Ha i bittelitt mer mel om deigen blir for våt.

Dekk til deigen og la heve i ca. 1 time eller til dobbel størrelse.

Ha deigen på benken. Kna den litt. Del deigen i 6 like store emner og form dem til runde boller. Trykk de litt sammen.

Sett hamburgerbrødene på stekeplatene med bakepapir og dekk til. Brødene etterheves i 20 minutter, til omtrent dobbel størrelse.

Om du bruker en annen airfryer, så gjør de ingenting at brødene står inntil hverandre. Det vil kun gjøre de mer saftige. Det samme gjelder vanlige boller.

Pensle brødene med litt vann og dryss over sesamfrø.

Stek hamburgerbrødene midt i airfryeren på 180 grader i ca. 6-7 minutter. Så snur jeg brødene, og steker 2 minutter til. Om ikke blir de ikke skikkelig stekt, og helt lys under.

Jeg steker i to omganger og ikke i to hyller samtidig, dette gir bedre resultat.

Avkjøl et par minutter og dekk til. La dem så avkjøle seg helt før servering.

3 kommentarer

3 thoughts on “Hamburgerbrød i airfryer

  1. Tusen takk for en helt ypperlig oppskrift! Første gang jeg har klart å lage gjærbakst i airfryeren som jeg har blitt veldig fornøyd med!
    Sliter med å finne oppskrifter på grovbrød som fungerer bra i en airfryer med «stekebrett»… Har du testet det ut? Mine blir ikke ordentlig gjennomstekt selv med enda lengre steking og vending underveis.

    1. Så bra da😊Jeg syns brød blir best i ovn. Rundstykker og baguetter går fint i airfryer.

      1. Takk! Da får jeg prøve meg litt mer på rundstykker og baguetter😊 Jeg bor i studenthybel og har dessverre kun airfryer..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *