Mennesker man møter på livets landevei

Categories Blogg

Det er utrolig mange man blir kjent med gjennom livet, men hvor mange holder man kontakten med?

Fra grunnskolen til videregående, og senere arbeidslivet, blir man kjent med mange mennesker. Noen blir man veldig gode venner med. Noen vanker man med i årevis etterpå, men de fleste holder man ikke kontakten med.

Hvorfor er vi så dårlige til det? Mange kjente fra fortiden er man jo Facebook-venn med, men utenom det er det ingen kontakt. 

Vi alle har jo gått hver vår vei etter vi ble voksne. Flyttet til forskjellige deler av landet. De fleste har fått egen familie og nye venner. I en travel hverdag, så blir det til at man ikke tar kontakt. Jeg har vært ekstremt dårlig til dette selv. Alt blir liksom et tiltak.

 

Man tenker på de innimellom da. Og plutselig en sen fredag/lørdags kveld får man en melding eller en telefon. Da sitter de nok med en øl eller tre, og mimer litt. Plutselig er det en god ide å ta slike telefoner😂Det er enkelte dager og klokkeslett jeg ikke svarer på slike telefoner. Det må jeg innrømme. Uansett hvor koselig det er, så blir det ofte mye rør.

 

Jeg gikk 9 år på grunnskolen. Er jo venner med de fleste klassekamerater på Facebook, men det er det. En sjelden gang kan en eller to av de, trykke liker på et innlegg. Utenom det, er det ingenting.

Jeg gikk 4 år på videregående, jeg var to år lærling etterpå. Jeg hadde drøssevis med venner, mange av de gode venner. Flere av de bodde jeg sammen med over lang tid. Hvor mange av de er man venner med i dag, eller har kontakt med? Det er faktisk 0.

Dette er mennesker man har de morsomste og sprøeste minner sammen med. Ja, for vi gjorde jo mye rart sammen.
Kan vel egentlig være glad for at vi ikke hadde kameratelefoner den gangen😂

 

De man er venner med, er jo de man har møtt i voksen alder. Og selv der er man jo dårlig på å holde kontakt. Er man så opptatt med sitt eget, at man ikke bruker tid på venner? Ja, slik er det for mange av oss.

 

Hvor mange venner har du fra oppveksten? Altså venner du holder kontakten med.

Er du flink å sette av tid til venner i dag?

3 kommentarer

3 thoughts on “Mennesker man møter på livets landevei

  1. Jeg har venner fra mange perioder i livet mitt. Men det er stort sett bare EN igjen fra de fleste perioder. Jeg har to barndomsvenninner, som også var venner gjennom videregående og hele veien opp. Har mye kontakt med den ene, hun er fremdeles bestevenn 🙂 Hadde lenge noen jeg bodde i kollektiv med, som fortsatte som venner en god periode, men så kokte det bort. Har et par venninner jeg fikk for 20 år siden i jobbsammenheng. De er gode venner fremdeles. Har en barndomsvenninne som var den aller første, og hun flyttet. Men vi fortsatte å holde kontakt. Foreldrene vår hjalp oss med det. Kjørte oss til og fra i ferier. En lang periode var det ingenting kontakt. Kanskje fra vi var 20-30, så tok vi opp kontakten igjen Og nå er vi gode venner igjen 🙂 Har også noen kjempegode venner som jeg møtte på blogg for 10 år siden, og de er venner i dag. Man har ikke plass til FOR mange. Sånn er det bare 🙂 Men noen blir man “hengende ved” 🙂

  2. Jeg har ikke kontakt med mine barndomsvenner. Noen kanskjejeg ser på Facebook. Jeg hat mer kontakt med Facebook venner og kristne venner. Jeg er ikke flink til å ta kontakt heller. Da jeg jobbet, hadde jeg mer enn nok med det pluss familien. Men da jeg ble ufør, ble det helsa utfordringer. Tja…slik ble det:)

  3. Venner er viktig og godt å ha! De som er i et forhold/gift har gjerne sin beste venn i partneren. Slik forstår jeg at du og Heidi har det 🙂 Sånn har jeg det også 🙂 Jeg har beholdt kontakten med en av mine barndomsvenner, de andre fra barndommen er venner på facebook og vi sender hverandre bursdagshilsener. Facebook er bare så bra for å følge med på den man er venner med og hva de legger ut osv. Har gjenopptatt kontakten med flere pga facebook. Jeg har også beholdt vennskapene med flere fra både skole og jobber jeg har hatt. Og nå har jeg etter bloggtreffet i Trondheim fått flere nye venner, inkludert deg 🙂 Venner trenger jo ikke alltid møtes så ofte eller ha annen kontakt. Noen venner treffer jeg hyppigere enn andre, det har både å gjøre med hvilken livssituasjon de er i og hvor i landet de bor selvsagt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *