Hestekjøtt er mørere, smaker mer og er magrere enn storfekjøtt. Så hvorfor spiser vi nordmenn ikke mer gamp?

Hestekjøtt er fortsatt litt tabulagt her i Norge. Derfor er nok dette nydelige kjøttet fortsatt vanskelig å få tak i for oss vanlige mennesker. Du kan høre i en ferskvaredisk om de kan bestille inn til deg, eller hos en slakter.

Mange ser på hest som husdyr. Man spiser da ikke husdyr mener de, på lik linje med hund og katt. Akkurat den der har jeg hørt mange ganger.

Har du spist stabburpølse, ja da har du sannsynligvis spist hest.

Svært mange av oss vil steile over tanken på å spise hestekjøtt – noe en kjapp runde i dagligvarebutikken viste at vi antakelig har gjort allerede, opptil flere ganger.

En rekke av spekepølsene som er mørke på farge inneholder nemlig hestekjøtt, deriblant Stabburpølse og Haugpølse fra Gilde, og produktet Stabbur fra Grilstad.

I sitnevnte spekepølse er det 40 gram hestkjøtt per 100 gram spekepølse.

Dette er en tradisjonell og vanlig ingrediens i sort spekepølse. Da står det merket i ingredienslisten som en del av varedeklarasjonen at hest er en del av kjøttråvarene i produktet.

 Er kjøtt fra hest egentlig sunt?

Historisk kjøtt

Hestebiff er sjelden kost til middag i dag, men å spise hest er en svært gammel tradisjon. Grekere, romere, kinesere, persere, selv nordmenn, spiste mye hestekjøtt. Men på 700-tallet ble det forbudt å spise hest, som en del av innføringen av kristendommen. Dette forbudet ble senere opphevet og forbruket gikk noe opp igjen.

I dag produseres hestekjøtt i mange land, selv om produksjonen er marginal sammenlignet med storfe og annet matkjøtt. Selv i Norge produserer vi hestekjøtt. Tall fra 1988 viser at forbruket i Norge var på 1.000 tonn, mens i Italia ble det spist hele 68.000 tonn.
Hesten er faktisk en god ”kjøttprodusent”. Mye muskelmasse og lite fett. Kjøttet trenger kort mørningstid, men har også kort holdbarhetstid og må oppbevares kjølig.

Magert og proteinrikt

I gjennomsnitt kommer 80 prosent av energien i hestekjøtt fra protein. Hundre gram kjøtt inneholder 23 gram protein, men bare 2 gram fett. Proteinet i hestekjøtt har svært god kvalitet. Studier på aminosyresammensetningen viser en høy prosentandel av de essensielle aminosyrene lysin, leucin og isoleucin.

I tillegg inneholder hestekjøtt litt karbohydrater (1 g glykogen pr. 100 gram) som gir kjøttet litt sødme. Muskulaturens innhold av myoglobin og jern gir kjøttet en kraftig rødfarge.

Hestekjøtt inneholder svært lite salt, men er derimot en god kilde til jern.

Heller hestebiff enn hestepølse

I bunn og grunn er kjøtt fra hest sunt. Særlig om du spiser rent kjøtt. Som en del av spekepølser, synker sunnhetsverdien, blant annet på grunn av tilsatt salt og natriumnitritt.

Har du spist hestekjøtt utenom i spekemat?
Likte du det?

Burde det selges mer hestekjøtt i Norge? Kommenter din mening👇🏼

5 kommentarer

5 thoughts on “Hestekjøtt

  1. Hestekjøtt er god mat, og bør selges i den utstrekning det er tilgjengelig.

    I Veikroen, som en gang fantes ved E6 i Brumunddal, serverte de Biribiff som de hevdet var taperne fra Biri travbane. Jeg tror kanskje at veddeløpshester og travhester er alt for mye medisinert til at det er menneskemat, men alle andre…

    Riktig god mat.

  2. Jeg har spist hestekjøtt, men synes det kan være litt søtlig. En hestebiff hadde jeg gjerne prøvd, hvis mulig.

    Så forstår jeg jo også at det kan trigge følelser. Her skylder jeg på tenåra for egen del 😂. For da likte jeg svartpølsa godt på brødskiva – før jeg dro til stallen. Du kan si pølsa fikk fyken da jeg oppdaga at den var full av hestekjøtt….

  3. Jeg har veldig lyst til å smake hestekrefter ( nysgjerrig på alt nytt – for meg). Men hvor kan jeg få tak i det?

  4. Jeg har spist hestebiff i nord- Spania, menn ikke i Norge. Fantastisk biff.
    Hadde ikke vært dumt med mer av dette i Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *