Hjemmelaga kjøttkaker i brunsaus

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Middag, Oppskrifter, Storfe

Nydelige hjemmelaga kjøttkaker er jo den perfekte søndagsmiddagen. Her servert i brunsaus, med ertestuing og kokte poteter. Oppskriften på kjøttkakene gir 16-18 kjøttkaker. Kjekt og ha liggende noen i fryseren også.

Du trenger

(denne oppskriften gir 16-18 kjøttkaker)

800 gram kjøttdeig

1.5 ts salt

0.5 ts pepper

0.5 ts muskat

0.5 ts ingefær

4 ss potetmel

3 dl kraft. Jeg blander ut en terning storfebuljong i vann.

1 finhakket løk

Slik gjør du

Ha alle ingredienser i bollen til kjøkkenmaskinen, utenom løk og kraft.

Kjøres foodprocessoren imens du sper i kraften, ca 20 sekunder.

Tilsett løken og kjør noen sekunder til.

Smelt smør i en stekepanne. Form kaker av deigen med en skje og hånda.

Stek kjøttkakene på middels varme på alle sider. Legg de over på en tallerken.

Lag brunsaus

3 ss smør

3 ss hvetemel

7 dl oksekraft

salt

pepper

Smelt og brun smør i en stekepanne eller gryte. Rør inn hvetemel og la bruningen stå på middels varme. Lag en så mørk jevning som du ønsker.

Bruker du stekepanne, har du jevningen over i en kasserolle. Spe med kraft imens du rører

La sausen koke 6-8 minutter

Smak til med salt og pepper

Når saus er ferdig legger du kjøttkakene i sausen. Skru platen på laveste varme. La de ligge å trekke i sausen til resten av middag er ferdig. Ha gjerne også stekesmøret fra stekepannen i sausen. Gir bare en ekstra nydelig smak.

Her har jeg også lagd en ertestuing til. Oppskrift på den finner du her: Ertestuing

Server kjøttkaker i brunsaus med kokte poteter og ertestuing.

6 kommentarer

6 thoughts on “Hjemmelaga kjøttkaker i brunsaus

  1. Etter at kjøttkakene er brunet, trekker jeg de i vann til de er gjennomtrekt. Koker også ut panna og heller dette i kasserollen. Da har jeg god kraft som jeg bruker når jeg lager saus. Skal jeg ikke bruke alle kjøttkakene samme dag, porsjonerer jeg i plastposer og fordeler krafta pr. porsjon. Da har jeg kraft til sausen til neste gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *