Jeg er IKKE i smørpolitiet!

Categories Blogg


Smør vs margarin er et tema som fort blir hett i matgrupper og på matsider. Margarin er fysj og æsj, smør skal brukes til alt!
Der er ikke helt jeg. Mange mener også at smør er mye sunnere en margarin. Ja, her er det snakk om mengden du bruker. Bruker du 2 kg i uka til matlaging. Så er vel kanskje ikke det helt sunt🤔

Helsedirektoratet anbefaler oss til hverdags og heller velge planteoljer, flytende og myk margarin fremfor hard margarin og smør. Dette er fordi det vil bidra til å sikre en sunn fettsyresammensetning i kostholdet, altså mer umettet fett enn mettet fett.

Rent kjøtt og fisk suger til seg svært lite fett fra stekepanna, uansett hvilket fett du steker i. Panerer du derimot kjøttet eller fisken i mel eller lignende, vil det ta opp mye av fettet.

Å steke maten i smør gir en god, nøtteaktig smak og en fin stekekorpe, gitt at steketemperaturen ikke blir for høy. Smør tåler nemlig ikke like varm temperatur som margarin og olje. Ved sterk oppvarming vil smør felle ut proteinrester fra fløte. Disse proteinrestene blir fort brent og smaker ikke spesielt godt. Smør egner seg derfor ved forsiktig steking (lavere temperatur). Skriver matprat.no

Bruker jeg smør hjemme er det som regel til baking. Enkelte bakverk må bare ha smør for å bli bra. Til hverdagsmatlaging som steking av kjøtt, fisk etc bruker jeg kun margarin.

Kokker sier ofte at smør kan heve et middelmådig måltid flere hakk. Der er ikke jeg enig, men alle må jo få mene hva de vil. Jeg syns smør lukter mindre godt for å si det pent. Jeg syns også smør setter for mye smak. Steke egg i smør for eksempel. Ja, da er smaken på egget nesten ødelagt for min del. Det samme gjeldet grønnsaker, smør setter for mye smak.

Derfor bruker jeg mest margarin. Og margarin tåler høyere varme. Jeg bruker også mye raps og solsikkeolje til steking. Ofte en blanding av margarin og olje. Dette er jo litt smør på flesk for å si det sånn, men det liker jeg.

Jeg blander meg ikke borti hva du bruker. Jeg er ikke noe smørpoliti. Det er tydeligvis mange av de som bare bruker smør👮🏼‍♀️👮🏼Har jeg bilde av margarin i oppskriftene mine, går det 3 minutter før første kommentar kommer angående hvor feil det er å bruke margarin.

Jeg skriver ofte smør/margarin i oppskriftene mine. Så får jo folk velge selv hva de vil bruke. Men man trenger ikke og få tredd nedover hode hvor feil margarin er å bruke. De folka er faktisk like slitsom som Jehovas vitne🤣 Jeg skal frelse deg, så du ser at smør er veien. Smør er lyset. Ikke la margarin føre deg til fristelser….ja, dere skjønner poenget? Sånn høres det nesten ut.

For min del er det ett fett hva dere bruker! 

Smør vs margarin er et fett tema å ta opp.

Smør ligger nå noen ører under 100 kr for kiloen. 99.20 på Meny etter prislisten akkurat nå.
Melange koster 65.80 for kiloen akkurat nå. Det er en forskjell på 33.40,- for 1 kg

Den prisforskjellen er stor syns jeg. Og den vil nok bli ennå større i løpet av året. Smør kommer til å stige masse mer. Det gjør også flott matfett som nå er på 172 kr kiloen. Hva er dette for noen syke priser.

Så når alt kommer til alt. Bruk det du selv ønsker. Smør, margarin eller oljer er helt opp til deg. Smaken er som baken, to delt. Jeg legger meg ikke borti hva du bruker!

6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg er IKKE i smørpolitiet!

  1. Takk for et fett innlegg😊
    Jeg bruker det jeg vil, smør (i mengder) i bakst og Melange til annet.
    Jeg tenker at de fleste er i stand til å ta sine egne valg så det trenger egentlig i kommenteres om hått en ska og ikke ska bruke. Ha en digg dag😊

  2. Etter at jeg begynte å klarne smøret så bruker jeg bare smør i tillegg til forskjellige oljer. Hvis jeg i tillegg lager gee med å koke smøret så gir det ekstra nøttesmak🫠

  3. Melange tror jeg faktisk aldri jeg har kjøpt… bruker smør av og til, men aller mest olivenolje. Selv om de (norske) ekspertene påstår det ikke kan stekes i – rart med det, men i sydligere strøk brukes det utelukkende olivenolje i matlaging.
    Vi har egen tilgang på olivenolje, da – så prisen har ikke noe å si i denne sammenheng.

  4. Amen!
    Jeg liker smør, og bruker smør. Men bruker også margarin. Har noen oppskrifter fra mor og bestemor. 60-70år gamle oppskrifter. I de er det utelukkende brukt margarin. Har prøvd med smør, men resultatet ble ikke riktig, og smaken overhode ikke den samme. Så den tabben gjør jeg ikke igjen.

  5. Så hjertens enig med deg, Tom. Jeg trodde det var en fiks idè hos meg at jeg synes meierismør i stekepannen luktet vondt. Jeg bruker også rapsolje og melange til steking, og meierismør på brødskiven (hvis jeg bruker noe). Og til gjærbakst og boller synes jeg det blir en mye bedre smak med meierismør. Ellers, først rapsolje så Melange til steking i stekepannen, samt til baking

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *