Hjemmelaga Kjøttpudding

Categories Glutenfri, Middag, Oppskrifter, Storfe

Kjøttpudding er noe man spiser alt for sjelden. Hvorfor det, når det er så godt. Tradisjonelt serveres kjøttpudding med grønnsaker, brunsaus og kokte poteter. Jeg har lager her med en soppstuing istedenfor. Syns det passer veldig godt.

Kjøttpudding er enkelt å lage selv. Her viser jeg hvordan. Vil du lage en stor brødform, må du doble oppskriften.

Du trenger

(kjøttpudding til 4 personer)


400
g kjøttdeig

2 dl melk

2 ss potetmel

1 ts salt

1 egg

0,5 ts pepper

0,5 ts malt muskat

0,5 ts malt ingefær

0.5 stk finrevet løk

SLIK GJØR DU

Finn fram kjøkkenmaskinen

Kjør salt godt inn i kjøttdeigen til deigen blir seig.


Tilsett potetmel, egg og krydder.


Ha i litt og litt melk av gangen, mens du rører godt. Tilsett løken og kjør i noen sekunder til.

Ha massen i en brødform. Sett den i en dyp langpanne og fyll på vann til det dekker ca. 1/3 oppover formen. Stek ved 180 grader i ca. 50-60 minutter. Du kjenner på den om den føles fast.

Til soppstuing bruker jeg

Campignon og tørket traktkantarell. Bruk bare champignon om du ikke har annen sopp. Mengden er litt opp til deg selv. Jeg kutter også opp en halv løk

Soppen freser jeg litt i en tørr panne, med løken.

Så tilsetter jeg ca. 2 dl matfløte. Lar dette koke litt inn. Smaker til med salt og pepper. Dette blir også en nydelig saus, derfor lar jeg den ikke koke helt inn.

Ellers har jeg kokte poteter og tyttebærsyltetøy til.

15 kommentarer

15 thoughts on “Hjemmelaga Kjøttpudding

  1. Kjøttpudding er deilig mat. Ser du lager den med melk, jeg bruker buljongvann, ellers lik oppskrift. På denne tiden av året synes jeg det er så godt med smørdampet sommerkål og purresmørfett til puddingen, men den soppsausen din skal jeg jamenmeg prøve, den så aldeles nydelig ut!!

  2. Hva er målene på formen din?

    Jeg har kun 2 liters former. Må kanskje doble oppskriften da?

    Det så veldig godt ut 😊

  3. Soppstuingen blir tatt til nye høyder, om du har litt soyasaus i etter fløten er kommet i….😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *