Hjemmelagde karbonader med løk

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Middag, Oppskrifter, Storfe

Hjemmelagde karbonader er jo bare så godt. Og du kan servere de til både lunsj og middag. Her har jeg løk og gressløk i karbonadene. Jeg syns at karbonader kan bli litt tørre med bare karbonadedeig. Derfor blander jeg inn litt kjøttdeig fra storfe.

Disse er til middag. Så jeg har stekte poteter og grønnsaker til. Potet, søtpotet, champignon, kålrot og broccoli. Kuttes opp og legges i en ildfastform. Har over litt olje og salt/pepper, timian og rosmarin. Stekes på 220 grader i 20-25 minutter.

Du trenger:

(gir 8 saftige karbonader)

2 løk til steking

400 gram karbonadedeig

100 gram kjøttdeig

1 ts salt

1 finhakket løk

0.5 dl gressløk

1 egg

1 dl melk

0.5 ts ingefær

0.5 ts malt allehånde (kan sløyfes)

25 gram potetmel

1 ts pepper (bruker peppermiks her)

Slik gjør du:

Kutt opp to løk i strimler. Brun de i en panne med smør. Fettet fra løken steker jeg karbonadene i. Det gir litt ekstra god smak.

Finhakk 1 løk

Bland alle ingredienser til karbonadene i en bolle

Form karbonader etter ønsket størrelse

Stek i en panne med smør. Skru ned tempen når du har brunet de på begge sider. Og la de kose seg til de er gjennomstekt.

Når karbonadene nesten er ferdig, har jeg tilbake løken i pannen. Lar dette surre sammen fram til servering.

Da er det bare å hugge innpå

13 kommentarer

13 thoughts on “Hjemmelagde karbonader med løk

  1. Når du lager karbonader eller kjøttkaker: Rører du for hånd eller med maskin? mye eller lite?

    1. Kjøttkaker tar jeg i maskin. Karbonader for hånd. Maskinen bruker jeg kun i 15 sekunder ca.

  2. Prøvde den andre oppskriften du har… brukte bare karbonadedeig, men kan sikkert med fordel blande med kjøttdeig. Har alltid slitt med å få kjøttkaker og karbonader til å henge sammen, men denne gangen gikk det UTROLIG bra, og fikk karbonader som var HELT fantastiske! Tusen takk!

    1. Hei, jeg har lært at deigen først skal kjøres/knas med saltet, slik at den blir seig, før speing med væske litt og litt. Henger da godt sammen, dvs blir ikke kort, som kokkene kaller det. Samme med fiskefarse. Husk, kald deig, kald væske, så skiller ikke fettet seg ut.

  3. Hei. Hvor mye er 25gr potetmel? 1ss? Hvor mye karbonadedeig trenger jeg til koldtbord til ca 45?

  4. Jeg lagde de med like deler kjøttdeig/ karbonadedeig, og de ble super gode og saftige!! Nydelig mat!

  5. Gleder meg til å prøve denne oppskriften. Jeg får alltid så tørre karbonader. men lurt å blande karbonadedeig med kjøttdeig. Tusen takk for herlig oppskrift.

  6. Når jeg lager kjøttkaker eller karbonader, så krymper de alltid. Hva gjør jeg feil ? ps. Har ikke prøvd din oppskrift enda 🤭

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *