Hønsefrikase er en nydelig middag og faktisk en av mine favoritter. Det tar litt tid å lage, men er absolutt verd tiden det tar. Her har jeg brukt ei skikkelig gull høns.

Først må man koke hønen. Har du en tint høne deler du den i to. Legg høna i en kasserolle, fyll opp vann så det dekker høna. Ha i litt salt, hel pepper, løk, laurbærblad og gulrot.

Kok opp vannet og slå platen ned på det laveste. La høna trekke 2-2.5 timer.

Så tar du opp høna og lar den bli litt kaldere før du plukker av kjøttet. Kraften siler du og har tilbake i kasserollen.

Kutt opp grønnsaker imens høna blir litt kaldere. Grønnsakene har du i kasserollen med kraft. Her velger du litt selv hvilke grønnsaker du ønsker å bruke. Jeg bruker gulrøtter, purreløk, kålrabi, sellerirot og persillerot. Plukk også hønen for kjøtt når den er litt avkjølt, da brenner du ikke fingrene.

Sett kraften og grønnsakene tilbake på kok. Når grønnsakene nesten er møre jevner jeg gryta. Enten kan du bruke mel og vann. Da må du gjøre det før grønnsakene er møre, for husk at du også skal koke ut melsmaken. Dette er viktig å ta med i beregningen. Jeg bruker maizena og melk.

Når du har en ønsket tykkelse så smaker du til med litt fløte, salt og pepper. Ha så i hønsekjøttet. Dette er jo ferdig kokt, så skal kun ha varmen fra gryta. Ikke la det koke noe mer.

Serverer med kokte poteter.

3 kommentarer

3 thoughts on “Hønsefrikase

  1. Denne må prøvast igjen. lenge sidan sist. Må få skryte av alle dei gode oppskriftene du legger fram. !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *