Reklame | Egen nettbutikk

Kjøttkaker av hvalkjøtt er utrolig godt, og ikke minst billig. Denne kjøttdeigen kjøpte jeg på Holdbart til 19.90 kroner pakken. Man finner den billig mange andre plasser også.

Jeg blander ikke inn noe annet kjøtt her. Jeg syns ikke hvalkakene blir tørre og tunge på denne måten. De får trekke i brunsaus rett etter de har blitt brunet i stekepannen. Og jeg bruker fløte i kakene. Jeg serverer kakene i brunsaus og med kokt potet og rosenkål. Selvfølgelig hører litt tyttebærsyltetøy til også. Dette er kun oppskrift på selve kakene. Saus og tilbehør fikser du selv. 

Du trenger

(Gir 15 hvalkaker)

800 gram kjøttdeig av hval

1 løk (finhakket eller raspet)

2 fedd hvitløk

4-5 ss kremfløte

4 knuste einerbær

2 ts salt

1 ts pepper (helst kvernet)

1 ts finhakket rosmarin eller ev. timian

2 ss gressløk

Slik gjør du

Ha alle ingredienser i en foodprosessor utenom fløten. Kjør deigen til en glatt masse.

Spe så på med litt fløte til deigen «klumper» seg.

Smelt smør eller margarin i en stekepanne. Stek en liten prøvekake først. Siste sjansen til å tilsette mer krydder om du ønsker.

Form passelige kjøttkaker med en våt hånd og spiseskje. Stek kakene til de er karamelliserte før du snur dem og steker videre. Etter de er karamellisert på begge sider, legger jeg de over i sausen.

I sausen får de trekke i 10 minutter før servering. Du kan selvfølgelig steke de helt ferdig i pannen om du ikke vil ha de i saus. Du kan også lage saus på stekefettet fra panna. Masse gode smaker der, eller ha stekefettet over i sausen.

Da er det bare å kose seg

Besøk gjerne vår nettbutikk på http://www.tomsmatprat.no

Der finner du min kokebok, masse krydder, merch, fond, kraft, sauser og m.m

3 kommentarer

3 thoughts on “Hvalkaker

  1. her jeg bor er det ikke lett å finne hvalkjøtt,og billig er det ikke .Men jeg fant to “biffer”.Stekte de som biff ,litt blodig i kjernen ,kjempe godt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *