Lettgrove gulrotbaguetter

Categories Baking, Brød

Nydelige baguetter til frokost eller lunsj. Disse er skikkelig saftig og god. Fyll med pålegg du måtte ønske. Et lite salatblad skader heller ikke.

Ingredienser: 

(4 lange eller 8 kortere baguetter)

6 dl hvetemel

3 dl sammalt hvete fin

3 dl sammalt rugmel grov

2 ts salt

2 raspa gulrøtter

1 pose gjær

5 dl melk (37 grader)

2 ss honning

Sesamfrø (valgfritt)

Slik gjør du:

Bland først alt det tørre. Tilsett raspa gulrot.

Varm opp melk til 37 grader, jeg har honning i melken på slutten. Bland den inn

Kjør det tørre i en kjøkkenmaskin imens du sper med melk. Elte deigen i 10-15 minutter. Lang elting gir luftigere resultat. Det kan hende du må ha i litt mer hvetemel. All gulrot er forskjellig størrelse og noen har mer vann i seg en andre.

Sett deigen til heving i 30 minutter under plastikk og kjøkkenhåndkle.

Kna deigen godt på kjøkkenbenken, form en pølse og del opp i like emner.

Rull baguetter og legg de på et stekefat med bakepapir

Etterhev  i 20 minutter

Pensle med vann eller egg. Du kan strø på sesamfrø om du ønsker. Jeg lager også små snitt med en skarp kniv.

Stekes på 220 grader i 15-16 minutter. Over/under-varme. Og midt i ovnen

Avkjøles på rist

5 kommentarer

5 thoughts on “Lettgrove gulrotbaguetter

  1. disse baguetter skal jeg prøve. Nå er den lagret i mappen og så fort jeg er hjemme fra påskeferien skal dem prøves, gleder meg allerede hvis jeg får dem til. 😀🐥🐥🐥🐇🐇🐇🐓🐓🐓

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *