Lettsaltet lammebog med kålrabistappe og løksaus

Categories Glutenfri, Gryter, Lam, Middag, Oppskrifter

Lammebog er ikke noe jeg bruker å kjøpe til vanlig, men denne gangen fant jeg en pakke på 40% Det er jo ikke mye kjøtt i disse små pakkene, men det holdt til 3 personer. Her har jeg servert med en kålrabistappe og løksaus på kokekraften til bogen.

Slik har jeg gjort det:

Bogen i skiver har jeg i en kasserolle, fyller på godt med vann. 2 laurbærblad og litt helpepper. Koker opp og slår platen ned på det minste. Så har den fått stå i 2.5 time å trekke

Kålrabistappen har jeg lagd med 50/50 kålrabi og gulrot. De er kokt møre, silt av vannet. (har smør og salt i vannet) Så tilsetter jeg fløte, smør, salt og pepper før jeg bruker stavmikseren. Vips har du en deilig stappe.

Løksausen er veldig enkle. Jeg tar av så mye kraft som ønskelig fra kasserollen med bog. Kraften koker jeg opp og jevner med maizena. Jeg har kuttet opp rødløk og vårløk som jeg har i sausen. Smaker til med litt fløte og kvernet pepper. Det er alt som skal til.

Jeg har også stekt småpoteter som jeg har til. De er kun dynket i litt olje og krydret med urtemiks krydder. Stekt i ovn 30 minutter på 200 grader.

Så enkelt lager man denne deilige middagen.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *