Nesten alt fra kjøkkenhagen kan syltes. Bruk urter som smakstilsetning om du vil. Det eneste du trenger er en knallgod syltelake. Mange kjøper også grønnsaker på butikker for å sylte. Det har jeg gjort denne gangen. Blomkål, gulrot, paprika, hvitløk, sjalottløk og rødløk. Jeg har også helpepper i glassene for å gi litt mer smak.

Norgesglass er mye brukt, men det er bare å gjenbruke gamle syltetøyglass som er kokt for å bli helt rene.

Du trenger:

– Et rent oppbevaringsglass med skrukork

– En del eddik (jeg har brukt eplecider eddik)

– To deler sukker

– Tre deler vann

– Grønnsaker eller bær som skal syltes

Slik lager du syltelake:

– Ta for eksempelvis 2 dl eddik, 4 dl sukker og 6 dl vann.

– Gi laken et et oppkok slik at sukkeret løser seg opp. Hvis man ønsker å mørne noe av det man skal sylte, gjerne da bær eller rotfrukter, kan disse koke med. Bland dette med ønskede urter og krydder.

– Hell over på sterile glass. Sett på lokket og sett glasset opp ned.

PS! Syltelaken kan du fint variere. Prøv for eksempel å tilsette salt eller ha mer syre i. Prøv også forskjellig type eddik, for eksempel hvitvinseddik eller eplecider eddik.

2 kommentarer

2 thoughts on “Litt sylting må til

  1. Spennende. Hvordan blir det å sylte en blanding uten løk? Like godt?

    Syltet grønnsaker er visst bra for irritert tarm tror jeg.

    1. Du velger selv hva du vil ha i. Mange snylter grønnsaker hver for seg. Ett glass med gulrøtter, ett med blomkål osv. Ja, det skal vist være bra for de med irritert tarm har jeg hørt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *